úterý 19. března 2013

Chce se mi spát ...

chce se mi spát, chce se mi spát. Takhle jsem sama sebe před pár lety zaklínala noc co noc, abych dokázala usnout, nemrskala sebou a spala až do rána. Popravdě, nefungovalo to. Od té doby se mnohé změnilo a já se znovu  naučila usnout a spát jako každý "normální" člověk. Žádný velký spáč teda stejně nejsem, ani o víkendu nevydržím vylehávat do oběda. Můj klidný spánek teď ale intenzivně narušuje Emilka.


Holt asi vážně platí, jaký pán, takový pes. Je až zarážející, kolik toho máme společného. Když tuhle pí. uč. na cvičáku měla řeč na téma "ta holka má složitou povahu a je taková melancholická", místy jsem nevěděla, jestli mluví o Emilce nebo o mě. Ta složitá povaha sedí spíš na ní, ta melancholie na mě, ale asi máme od každého trochu. Emilka ale rozhodně není velký spáč. Celou zimu vstávala kolem šesté, což je sice brzy, ale pro mě tak na hraně únosnosti. Říkala jsem si, že se změnou času začneme vstávat vlastně v 7 a to bude akorát. Jenže Emilka je chytrá holka a přece by se nenechala ošidit o hodinu hraní před mým odchodem do práce. No a tak teď preventivně vstává už v 5, a to je tedy sakra vopruz. Sice bojuju, vychovávám, schovávám se pod peřinu, ale stejně už jsem vzbuzená a v důsledku toho šíleně unavená. Jsem ve fázi, kdy se mi chce permanentně spát. Zívám v restauracích, na návštěvách i v práci a říkám si, že s tím musím něco udělat. Ale už!

Nebo myslíte, že je to jarní únava? Sice žádné opravdické jaro není, ale kdo ví, jak to funguje. Máte na jarní únavu nějaký zaručený recept? Já vám teď nastíním 2 moje nejnovější, uvidíme jestli zaberou.


Že mám strašně ráda mango, víme. Takže ten první je triviální a geniální, umocněný akcí na ready to eat manga v Tescu. Každé ráno si teď ordinuju proti únavě mangové lassi. Nápoj, který se hojně pije v Indii a Pakistánu a můžete ho ochutnat snad v každé indické restauraci. Výborné ho mají v Tandooru.

Na 400 ml budete potřebovat:

1 opravdu zralé mango
100 ml bílého jogurtu
50 ml mléka
fakultativně 1 lusk kardamomu nebo třeba trochu chilli soli

Oloupané mango nakrájené na kousky dám do vysoké nádoby k tyčovému mixéru, přidám jogurt a mléko a rozmixuju dohladka. Podle chutí přidám podrcený lusk kardamomu nebo dvakrát otočím mlýnkem s chilli solí. A životabudič je na světě. Ideální je nechat ho pořádně vychladit nebo alespoň přidat led. Hustotu výsledného nápoje ovlivníte poměrem jogurtu a mléka. Recepty na internetu často radí přidat med nebo cukr, ale pokud máte zralé mango, není to vůbec potřeba.

Na druhou dobrotu, kterou zaháním únavu a přivolávám jaro, mě přivedla moje kamarádka Pavli a okoukala jí v kuchařce Albert v kuchyni od jara do zimy. Je to vajíčková pomazánka s avokádem. Já ji udělala po svém, opět z ready to eat avokáda koupeného v Tescu a domácí lučiny, na kterou vám slibuju recept.


Na pomazánku si přichystejte:

4 vejce na tvrdo
1 avokádo
50 g lučiny nebo jiného smetanového sýry, klidně i pomazánkového másla
1 limetu
sůl, pepř
čerstvý koriandr

Uvařená vejce, avokádo, lučinu, trochu limetové šťávy, soli a pepře jsem opět projela tyčovým mixérem dohladka. Následně jsem přidala pokrájené lístky koriandru a dochucovala limetovou šťávou, solí a pepřem. Pomazánka je jemná a skvělá. Ještě lepší bude, když ji budete podávat na domácím kváskovém chlebu. Já tentokrát měla 100 % celozrnný podle receptu od Julky - Maškrtnice.

Jaro, už jsi tady? Pojďte ho přivolávat se mnou a prozraďte mi vaše recepty, které mě postaví na nohy, prosím.

10 komentářů:

  1. To je milé číst o sobě na blogu :-) A běžím si pro avokádo!

    OdpovědětVymazat
  2. Mě vždycky postaví na nohy "salát" z nastrouhané mrkve, jablek a trochy citronu. Šťavnaté, po pobytu v lednici důkladně studené, osvěžující, nakopávající:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten nám máma dělala, když jsme byli jako malí nemocní. Parádní nápad, udělám si ho zas!

      Vymazat
  3. Vstávám každý den o půl šesté - bohužel i o víkendu, už mám tak nějak nastavené vnitřní hodiny. A pokud bych to náhodou o pár minut přetáhla, je to právě můj chlupatý psí přítel, kdo mi to nemilosrdně připomene melodickým vrněním vedle postele (a pokud nereaguju, pomůže si packou). Cvičákovali jsme taky - tři roky - a zakončili to vysvědčením formou ZOP a ZPU1 zkoušek. Ale byl to boj, nadřeli jsme se jak koně :) Co se manga týče - strašně jsi mi připomněla minuloroční letní zážitek, o který se zasloužil můj tatík, který se po dvou měsících vrátil z pákistánských velehor. Jako jediný (zato naprosto jedinečný) dárek nám přinesl 3 neskutečně přezrálá a neskutečně voňavá manga, která tekla už ve chvíli, kdy jsem se jich jen dotkla. A ta vůně byla...tak strašně odlišná od toho, na co jsem byla zvyklá tady, že jsem tomu nemohla dlouho uvěřit. Jednoznačně jeden z mých nejsilnějších chuťových zážitků v životě, ne-li ten vůbec nejsilnější. Od té doby pokaždé, kdy si rozkrajuju avokádo, loupu pomeranč nebo mačkám citron, mě napadne, že třeba ani nevím, jak vlastně tohle ovoce chutná doopravdy - tedy čerstvě utržené z mateřského stromu či keře. Ale chápu, že nemůžem mít všechno, na jihu třeba zas nemají tak fajnové zelí :)
    A recept na letní únavu? Na mě vždycky spolehlivě zabírá počasí. S oteplením, ptačím štěbetáním a velikonoční křiklavě zelenou trávou únava sama odchází. A rychlý odchod podpoří i první návštěva Zelňáku a s ním spojený nákup mědvědího česneku, čerstvého špenátu, ředkviček a dalších poslů jara

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak já bych chtěla mít nějaký stálý zdroj pořádného manga. Ale tuhle jsem to s někým řešila a vypadá to dost beznadějně.

      Za normálních okolností má na mě jarní počasí taky obrovský pozitivní vliv, tak uvidíme.

      Vymazat
    2. Podlehla jsem dojmum, že všichni rádi mango, udělala do Dish mangovou a prý to skoro nikdo nechce :) Co se manga týče, ono má taky svou sezonu, nejlepší je v květnu indické Alphonso, teď se sem vozí jižní Amerika. Poptej se na začátku května v Čapátí :)
      Na únavu u mě nezabírá snad nic, jen slunce a teplo, ale kde je mu teď konec..

      Vymazat
    3. Těžko říct, chápu, že mangová asi není nejpopulárnější zmrzlinová příchuť, ale zas mi přijde přinejmenším naroveň skořicové, perníkové apod.. Asi do Dishe chodí samí nevděčníci, kteří nevědí, co je dobré :).

      Vymazat
    4. Loni mi kolega přivezl pákistánské mango koupené v SAPA, byl to zážitek. Pokud chcete, pokusím se zjistit kde a kdy koupit (sezona není dlouhá).

      Vymazat
    5. Díky, podle komentáře Katky od Tří kopečků to vypadá na květen, ale budu ráda, pokud dáte vědět, jestli je to jinak.

      Vymazat
  4. A to já bych s klidem spala do oběda, kdyby mě děti nechaly.

    OdpovědětVymazat