středa 9. února 2011

Bohyně syrové kuchyně

Často se mi stává taková dětinská věc... že něco objevím, zpravidla nějaké jídlo, a pak ho musím mít pořád. Štěstí je, když ho dokážu udělat sama, což nemůžu říct například o jedné neuvěřitelně dobré polévce z Noodle baru, která mi nedá spát. Poslední dobou se mi ale, jak víte, začalo dařit na poli tataráků a tady je můj dnešní tip.

Jak jsem slíbila, tak jsem udělala a pokusila jsem se reprodukovat telecí tatarák tak, jak ho dělají v Olivě. Na recept jsem se netroufla zeptat, ale na to, kde kupují telecí svíčkovou ano. Kupují jí v řeznictví U Arbesa, které najdete kousek od Arbesova nám., Praha 5 a rozhodně doporučuji se tam stavit, pokud budete mít cestu kolem. Mají samé skvělé věci - telecí, jehněčí, selecí, taky hovězí oháňku a jiné věci, které se dají jen těžko sehnat, a to vše za celkem bezkonkurenční ceny. Hovězí svíčkovou vídám zpravidla lehce pod 600 Kč/kg, takže telecí jsem čekala ještě dražší. Nebudu vás napínat, stála 390 Kč/kg, což mě dost šokovalo. Jediná nevýhoda je, že jí tu prodávají pouze po celých kusech, takže 200 g na zkušební tatarák mi neukrojili. Vzala jsem tedy nejmenší kousek, kolem 400 g. Něco málo navíc se dozvíte v recenzi.

Pak je potřeba skočit k Vietnamcům na Újezd, tam co je zastávka tramvaje směrem od Národního divadla, a koupit u nich v průjezdu koriandr a pokud se vám nechce jinam, tak i šalotku, limetu a chili papričky.

Budete totiž potřebovat tohle všechno:
telecí svíčkovou
limetu/y
čerstvý koriandr
šalotku
chili papričku/y
worchester, tabasco
olivový olej, sůl


Počítejte 100 - 150 g masa na osobu a vše ostatní od oka :-). Postup je jednoduchý, jak jsem ho popisovala v předchozím příspěvku. Maso naškrábeme nožem nebo hodíme do malého Káčka či jiného food processoru, pak přidáme ostatní ingredience. Začala jsem troškou opravdu dobrého olivového oleje, koriandrem, trochou chili a šalotky na velmi malé kousky, následovala limetová šťáva, ochutnání a vylaďování pomocí worchestru, tabasca a soli. Váhala jsem se žloutkem, ale momentálně nemám domácí vajíčka, takže jsem to nechala bez něj. Výsledek byl svěží, limetově nakyslý, s nezaměnitelnou koriandrovou chutí. Vážně bezva! Topinky na sádle se k takové „lehké lahůdce“ moc nehodí, takže jsem chleba jen opekla v toastovači.

Nenechte se prosit a prozraďte mi vaše osvědčené recepty, ať mám s čím experimentovat.

6 komentářů:

  1. Tohle experimentování s chutěmi mi přijde u tataráku hrozně bezva :) Asi si budu muset pořídit rok prázdnin, spoustu surovin a hodně jídlochtivých kamarádů :))

    OdpovědětVymazat
  2. Na tataráku je nejlepší, že je hotový hned. Dneska jsem dostala italský tip na tatarák s ančovičkami a kapary, jak ho dělá Riccardo Lucque. Dál prý jen olej a sůl. Rozhodně to vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
  3. já mám strašnej hlad... na tatarák (a mám tupé nože). mám zítra ušpinit mlýnek? fakt smutný život:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem proti mletí, ale Riccardo prý jen krájí na malinkaté kousky, tak to zkus, nějaký nůž se určitě najde, ne?

    OdpovědětVymazat
  5. tak to jsi neviděla naše nože, a to se nedávno brousily:-) malé káčko nemám a to, co jsme měli, se nějak rozbilo ("ono se").. ale zase mám důvod jít buď na kopec, nebo vyzkoušet tenhle podnik.
    U Arbesa kupuje moje maminka velikonoční šunku, respektive suroviny, sama ji pak dovařuje, je to fajn..
    a ten hlad není tak tragický, pojedla jsem něco krůty a tak pominulo prvotní zoufalství.

    OdpovědětVymazat
  6. Dělali jsme v Prakulu tatarák, jak ho dělá Riccardo Lucque (a pod jeho vedením). Maso se nemele ani neškrábe, ale jen nakrájí na malinkaté kousky, přidá se jen olivový olej, pár kaparů, na jednu porci tak půlka ančovičky, sůl, pepř a to je vše. Kdo chce a má, tak může přidat i lžičku demi glace pro zjemění chuti, ale není to nutné. Výsledek je super. Dobrou chuť. Zuzana

    OdpovědětVymazat