pondělí 7. února 2011

Nedělní oběd se Zdéňou, teda vlastně se Zuzkou...

Takže vlastně jak? Ve čtvrtek jsem listovala u Zuzky kuchařkou od Zdeňka Polreicha, nejdřív se mi moc nepozdávala, ale když jsem narazila na glazované telecí hrudí, vzala jsem jí na milost. Protože jsem věděla, že si v sobotu přinesu z oběda Na Kopci 0,5 l demi glace, a že v neděli přijde Zuzka na oběd, rozhodla jsem se kuchařku si vypůjčit a udělat to telecí hrudí. Nakonec jsem zvolila ještě jako bonus tažený závin, čili štrúdl.

Glazované telecí hrudí je v podstatě brnkačka, když víte, kde ho koupit a nemusíte dlouhé hodiny vařit demi glace. Telecí hrudí můžete koupit v jedné z mých nejmilejších prodejen masa hned na začátku Jungmannky - Maso Turek, Jungmannova 32/25, Praha 1, s kostí vyjde na 79 Kč/kg. Koupila jsem 1,5 kg, z toho asi 1 kg byly kostí, takže došlo ještě na vývar. Demi glace, jak naznačeno výše, můžete koupit v restauraci Na Kopci, K Závěrce 2774/20, Praha 5, a to 0,5 l za 150 Kč.

Použila jsem tedy:

0,5 kg vykostěného telecího hrudí
0,25 l červeného vína (já zvolila Carmenére)
0,2 l demi glace
sůl, pepř, olej

Vykostěné maso jsem osolila a opepřila a ze všech stran osmažila na olivovém oleji a mé fungl nové fantastické pánvi Green Pan Stockholm (Díky, SCUKu!), která má kovovou rukojeť a může se tedy dát do trouby. Když se maso zatáhlo, zalila jsem ho vínem a šoupla do trouby na 150 ̊C. Kniha radí péct/dusit při této teplotě, než se víno vyvaří a pak zalít demi glace a pokračovat v pěčení/dušení za občasného přelévání masa omáčkou, až bude maso měkké a lesklé. Celkem je to akce tak na 2,5 hod. K tomu jsme s malým Káčkem udělaly bramborovou kaši a Zuzka si to moc pochvalovala.

Když už jsem ale měla tu kuchařku, řekla jsem si, že zkusím i ten tažený závin. Nestydím se přiznat, že jsem až do včerejška bez uzardění pekla z Babického listového těsta a vůbec nevylučuju, že v tom budu pokračovat. I tady je ovšem příprava snadná, vezmete:

300 g hladké mouky
špetku soli
120 ml vlažné vody
1 lžíci oleje (dala jsem slunečnicový)

a všechno to pěkně hnětete a hnětete, až z toho máte vláčné těsto. Já musela přidat trošičku vody i oleje, ale povedlo se bez problému. Těsto se následně nechá 30 min odpočinout v utěrce a teple. Pak Zdéňa radí vytahovat, resp. táhnout na pomoučněné utěrce do kýženého tvaru. Já si trošku usnadnila práci, těsto jsem rozválela a pak na to šla asi jako při přípravě pizzy. Ruce pěkně pod těsto a vytahovat do stran. Šlo to v pohodě, bez děr a dalších nehod. Na těsto jsem dala trochu strouhanky, jablka (já strouhám, nekrájím), rozinky, ořechy jsem neměla, tak jsem dala slunečnicová semínka, cukr, skořici a navrch pár plátků másla. Pomocí utěrky jsem vše zamotala a byly z toho 2 štúdly. Zdéňa potírá máslem před pečením i běhěm, já dala klasicky vajíčko, ale při použití másla by bylo těsto asi jemnější/měkčí, takže to příště zkusím. Pekla jsem na 170 ̊C dozlatova, asi tak půl hodiny, možná méně. Výsledné 2 záviny nepraskly, vypadaly pěkně, ale na rozdíl od těch z listového těsta, to byly takoví hubeňouři.


Resumé: bylo to snadné, celkem rychlé a výsledek dobrý, ale koupit a rozválet těsto je ještě rychlejší a jednodušší. Když budu mít honičku, klidně zase sáhnu po Babickém těstě.

A co si dáváte rádi k nedělnímu obědu vy?

P.S. Ráda bych vám zprostředkovala podrobnější fotoreportáž, ale:

1) Všechno jsem dělala najednou a měla jsem v kuchyni děsný bordel.
2) Neumím fotit a můj růžový foťák za mě holt všechno neudělá přesně podle mých představ... ale makám na tom!

2 komentáře:

  1. Mnam! Ja nedelni obedy flakam - mame linou snidani az do buhvikolika a pak delame neco sloziteho a noveho k veceri :-) Btw. at zije Babicke testo ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jak já mám ráda dlouhé víkendové snídaně... no, momentálně se přizpůsobuju okolnostem a vyvářím obědy pro kamarády...

    OdpovědětVymazat