neděle 26. října 2014

Čas spěchá jak splašená mrcha…

…řekl mi před pár dny jeden můj moudrý přítel a měl pravdu. Neskutečně to letí. Na naší zahradě sice stále dozrávají ostružiny, některé však už díky přicházejícím mrazíkům nedozrají. A vánoce už jsou ani ne za dva měsíce. Zas nastane čas pečení cukroví, rodinných setkání a vánočního likéru.


Možná si říkáte, že s tím začínám přece jen zbytečně brzy, ale příprava letošního vánočního likéru zabere celkem 6 týdnů, je tedy pomalu čas nachystat suroviny. Nečekám, že si doběhnete pro ostružiny ke dvanácti měsíčkům, ani, že se vám ještě podaří potřebné množství někde natrhat. Recept na ostružinový likér, který se vám chystám prozradit počítá s čerstvými plody, ale já jsem ho úspěšně vyzkoušela i s ostružinami mraženými, protože mi likér natolik chutná, že jsem s vámi o něj chtěla podělit. A vy se zas můžete podělit s vašimi blízkými.

Potřebovat budete:

1 kg ostružin (mražené ostružiny seženete např. v Makru)
1 l vodky, ovocné pálenky (já používám hruškovici), případně konzumního lihu
350 g cukru krystal
3 cm celé skořice
3 hřebíčky
kůru z 1 citrónu nebo pomeranče v bio kvalitě

Všechny shora uvedené suroviny dejte do skleněné nádoby – sklenice, lahve s širokým hrdlem nebo třeba džbánu (fajn velké sklenice vhodné k tomuto účelu mají v Ikea) zamíchejte, přikryjte plátýnkem, zadělejte gumičkou a nechte macerovat v teple po dobu 6 týdnů. Občas vše zamíchejte. Počítejte s tím, že trocha tekutiny se odpaří. Po šesti týdnech tekutinu alias likér slijte. Ostružiny můžete ještě do likéru propasírovat, ale pokud chcete mít likér čirý, budete je muset dále přecedit přes plátno nebo třeba kávový filtr (a není to moc zábava, vyzkoušeno za vás). Nakonec ochutnejte a případně přidejte ještě trochu alkoholu. Garantuju spokojenost, tenhle likér je opravdu skvělý, recept je prověřený a pochází od kamarádky mé tety – paní Sedláčkové. Vřele vám ho doporučuju vyzkoušet.

A co vy, už se na vánoce nějak chystáte? Já si tento týden ještě vyprosila recept na oblíbené cukroví jednoho milého čtenáře tohoto blogu – mrkvance s povidly. Jsem na ně fakt zvědavá, vyzkouším je co nevidět.

7 komentářů:

  1. kdybych udělala likér z malin, co bys mi doporučila tam dát / nedát za koření??? moc se mi nápad líbí... loni jsem dělala podle tebe tu cibulovou marmeládu a ta byla úžasná ;) a taky jsem sázela zázvor. každý rok se snažím něco vymyslet ;) letos asi likér a chilli džem ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Postupovala bych úplně stejně, myslím, že skořice i kůra se k malinám hodí. Možná vanilkový lusk místo hřebíčku?

      Vymazat
  2. Pravda, čas letí jako šílený, občas bych potřebovala, aby trochu zpomalil...Mám pocit, že nic nestíhám.

    OdpovědětVymazat
  3. No, to mi povídejte. My si řekli, že do konce dubna koupíme nové matrace a je konec května a ještě jsem se k tomu ani nedostali. Ale dělá to hodně i to, že si ji chceme vybrat na prodejně a ne někde po internetu a pak to pětkrát vracet. Takže snad už tenhle víkend! KONEČNĚ!

    OdpovědětVymazat
  4. Je tomu tak, ten čas hrozně rychle běží a my se podle mě a nechceme a neumíme zastavit a jak se říká mezi námi mladými - vypnout. Měli bychom se učit od starších. Lidé staršího věku prostě jdou do parku a prochází se. Kdy jste byli naposledy někde na procházce BEZ TELEFONU? ta vaše mladá generace asi nikdy.

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám ostružiny moc ráda a tento likér určitě vyzkouším, Vánoce mám spojené spíše s vaječným likérem, ale tohle mi přijde jako zajímavá alternativa :-) My teď posledních pár let sice povánoční čas trávíme rádi někde v teple, ale Vánoce patří domovu a rodině a vždy se snažím najít nějaký nový recept. Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
  6. My máme rádi ostružiny celá rodina, ale pokaždé z nich chtějí moje děti ovocné knedlíky s tvarohem. Tak nejdříve si dáme sladký oběd a pak musíme jít na dlouhou procházku, abychom ty kalorie zase spálili. Já ještě užívám doplněk stravy z guaranou, která mi pomáhá udržovat správnou tělesnou hmotnost a dodává energii.

    OdpovědětVymazat