sobota 17. října 2015

BBP lívance aka boží bezlepkové podzimní lívance

Ví se o slepici, že má pod čepicí nadání, a ví se o mně, že se už  nějaký ten pátek, resp. více než rok vyhýbám potravinám, které obsahují lepek. Nechci tu rozdmýchávat debatu o případné škodlivosti lepku, nechť každý konzumuje, co mu chutná a dělá mu dobře. Nechci tu ani přednášet o báječném bezlepkovém pečivu a jiných náhražkách. Snažím se nenahrazovat, nejím bezlepkové těstoviny, pseudoknedlíky a kdoví co ještě. Snažím se jíst taková jídla, ve kterých se lepek přirozeně nevyskytuje. A mám to štěstí, že pečivo nikdy netvořilo nějakou zásadní součást mého jídelníčku. Snídám většinou vajíčka a k nim zeleninu. Bez pečivové přílohy. Přesto, že nad tím leckdo kroutí hlavou, mně to úplně vyhovuje. Na druhou stranu je třeba říct, že nejíst lepek je pro mě volba, ne nutnost. Nemám celiakii a soucítím s těmi, kteří ji mají, protože ti se nenají téměř nikde. I když teď na spoustě místech dostanete bezlepková jídla, většinou se připravují v kuchyních, kde se vaří s lepkem. Takže pro mě a mně pododobné o.k., pro celiaky problém.

Přiznávám, že se mi občas zasteskne. Třeba po pizze nebo těstovinách. Přiznávám, že někdy ochutnám něco, co bych neměla a většinou to na svém zažívání hodně brzy poznám. Když jsem tuhle dělala k snídani lívance pro své malé kamarádky, bylo mi líto, že si nemůžu dát s nimi. A pak jsem objevila u Cookie and Kate tenhle recept. Kate sleduju na instagramu, protože dělá skvělá zdravá jídla a má krásného psa. Když se navíc ozval můj věrný čtenář Andrej, který dělá výborný cider a jako vedlejší produkt i "jablečný med", jestli nechci vzorek medu na vyzkoušení, všechno krásně zapadlo dohromady.

Ano, vím, že tenhle blog už zrovna moc nežije, ale když objevím nějaký výjimečně dobrý recept, tak ho sem prostě dám, souhlasíte? Třeba vám budou jablečné lívance z ovesných vloček chutnat stejně, jako mně.


Recept je velmi jednoduchý, ostatně jako skoro všechny, které tu jsou k nalezení. Potřebovat budete především blender, do kterého dáte:

1 jablečnou přesnídávku
ovesné vločky - 1 plnou skleničku od přesnídávky (celiaci ovšem vědí, že se jim konzumace ovesných vloček nedoporučuje, i když v ovsu lepek není)
1 vejce
1 lžíci medu/javorového sirupu/jablečného medu od Andreje
1 lžičku prášku do pečiva 
1/2 lžičky skořice
špetku soli
2 lžíce povoleného kokosového oleje
1 lžičku vanilkového extraktu.

Vše rozmixujte dohladka a pak už jen vesele smažte, ideálně na kokosovém oleji a v nějakém krásném lívanečníku (lívance hodně rychle tmavnou). Kate po rozmixování a před smažením přidává ještě nastrouhané jablko, ale já ho vyhodnotila jako nadbytečné a mající vliv na konzistenci lívanců. Jsou krásně nadýchané, vláčné, prostě skvělé. Z uvedeného množství jich uděláte asi 8.

Jíst je můžete se ledasčím, klasicky s javorovým sirupem, nebo si můžete rozpustit v hrnci trochu másla, na něm nechat změknout pár švestek, přisypat trochu třtinového cukru a skořice. Ozdobit švestkami lívance a zakápnout jablečným medem/opravdickým medem/nějakým sirupem. Pár ořechů by se taky hodilo, to je jasné. To už nechám na vás. Hlavně je nezapomeňte vyzkoušet.

Až mě zas něco nadchne, tak dám vědět. Do té doby na vás budu myslet.


14 komentářů:

  1. Kačko, zrovna včera jsem nad zázvorovým likérem přemýšlela, kde je ti konec... Ráda tě tu zase vidím :-)
    Hele, a jak se to bezlepkování poznalo na postavě? Moc-li zhubnulas?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Myslím, že každý, kdo přestane s lepkem ze začátku zhubne, protože musí překopat jídelníček a omezit pečivo těstoviny a spol. Já nadváhu nemám, ani jsem tyhle věci moc nejedla, takže rozdíl byl ze začátku cca 2 - 3 kg. Samospasitelné to rozhodně není.

      Vymazat
    2. Dobrý den, děkuji za zajímavý recept. Už delší dobu hledám pokrmy bez lepku, které by mi mohly chutnat. Naštěstí netrpím žádnou intolerancí, jen jsem četla jeden článek, ve kterém tvrdili, že takové stravování může být zdravější. Já jsme zatím do jídelníčku zařadila jen ořechy, které si dávám buď na palačinky, nebo do salátů.

      Vymazat
  2. V obyčejných ovesných vločkách je alergenní úsek lepku. Je ho tam méně než v jiných (pšenice, žito), ale je. Někteří bezlepkáři, kteří mají lehkou alergii na lepek snáší oves, ale ten, kdo má klasickou intoleranci, by rozhodně oves jíst neměl. Pokud chcete bezlepkový oves, kupte si výrobky ze speciálně vyšlechtěné odrůdy pro tyto účely (100Kč/kg).
    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, já četla o ovsu něco jiného, a to že neobsahuje přirozeně lepek, ale odlišnou bílkovinu - avenin, na který mohou být celiaci rovněž citliví. Problém ovesných vloček a spol. je spíš v tom, že se vyrábí v provozovnách, kde se zpracovávají i obilniny, které lepek obsahují. Já s ovesnými vločkami problém nemám, ale nemám ho třeba ani se sojovkou, zkrátka proto, že jí tak jakotak konzumuju malé množství. Ale jak říkám nejsem celiak a v textu na to upozorňuju.

      Vymazat
    2. Pardon, že se do toho vložím (jak je mým neblahým zvykem) :D
      S lepkem je to strašně složitý, protože to, co všichni nazývají lepek a před čím utíkají je jen určitá frakce bílkovin(y), které se v obilninách (především ve pšenici) vyskytují. Lepek = soubor bílkovin obiloviny, né pouze určitá frakce. Z tohoto pohledu má každá obilovina lepek - mluvíme o kukuřičném lepku, rýžovém lepku, pšeničném lepku atd. Lidstvo si ovšem slovo lepek (resp. gluten v anglosaských zemích) půjčilo pouze pro tu část bílkoviny, která vadí. Je to prostě lingvistický problém a nonsense, ale hlavně že všichni víme, o co jde.
      Já teda tuším, že v ovsu je v malém množství klasický problémový ,,lepek", jak to napsal/a M. výše, je ho tam tedy málo, ale je. Samosebou je tam i spousta jiných bílkovin (o tom jestli vadí celiakům netuším, doplním si info). A jasně to že se zpracovává v prostředích, kde se pracuje i s jinými obilovinami je určitě problém.

      Vymazat
  3. Perfektní. Zrovna řeším nějaké zdr.problémy a uvažuju o vysazení lepku. Sic mi to připadá naprosto nereálné, vzhledem k tomu, co běžně a velmi ráda jím!!! Ale lívance rozhodně zkusím, ať už ve vločkách trochu lepku je nebo ne. :)

    OdpovědětVymazat
  4. jak je v receptu prasek do peciva - tak to z principu neni dobry recept.

    OdpovědětVymazat
  5. Super! bezlepkové jsou super! Já mám intoleranci na lepek takže se tomu snažím vyhnout. I když člověk nikdy neví když jde někam do restaurace co na něj čeká nebo nečeká, že ? Třeba když hraju futbal tak se mi stává, po pozření lepku, že se mi motá hlava nemohu dýchat a jsem hodně protivná.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak musím se přiznat, že po přečtení tohoto článku se mi začaly honem rychle sbíhat sliny :-) Nejvíc tomu samozřejmě dodávají fotky, protože ty lívance vypadají luxusně! Já jsem si teď domů před Vánoci pořídila kuchyňského robota (se slevovým kuponem nevyšel vůbec draze), takže jsem si užívala jednoduché přípravy těsta na cukroví.

    OdpovědětVymazat
  7. Bezlepkové lívance super. Už se na ně těším, až je vyzkouším. Naše malá musí držet bezlepkovou dietu jinak jí pak všechno svědí, opuchá a tečou jí nudle, což vede k tomu, že ještě neumí smrkat a tak musíme poměrně často odsávat odsávačkou a vysavačem. Nesnáší to a pak hrozně brečí a vzteká se. Takže lepku se vyhýbáme velkým obloukem.

    OdpovědětVymazat
  8. Vy byste mohla psát PR články na zdravou kuchyni. Vždycky, když čtu váš blog, tak mám chuť si uvařit něco dobrého a přitom zdravého. Bezlepkové lívance dělám přitom pravidelně a třeba k snídani jsou fakt super. Dokonce i přítel si je oblíbil a to to není žádný člověk, který by obdivoval zdravou stravu. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Moje děti mají velmi rádi palačinky a lívance, takže aby naše strava byla jak dobrá, tak i zdravá dělám je z bezlepkové mouky, která je určitě tou nejlepší volbou. Ale máme rádi jak sladké, tak i slané jídlo, a tak dělám palačinky naslano. Přidávám do nich trochu koření pro vůni a dobrou chuť.

    OdpovědětVymazat
  10. Kačko, neláká tě třeba vyzkoušet na nějaký ten čas keto dietu? Já vím že říkat někomu jinému aby zhubnul je celkem troufalé, ale jak se tak dívám co ty vaříš, tak to vypadá, že chceš opravdu buď jíst zdravě a nebo razantně zhubnout. Tak kdo z nás má pravdu?

    OdpovědětVymazat