úterý 17. února 2015

Co si člověk neudělá...


...to nemá. A nemít parádní domácí kandovanou pomerančovou kůru a dávat do dortů, cukroví a moučníků tu chemickou kupovanou, by byla vážně škoda. Zvlášť, když kandování kůry není vůbec žádné umění.

Dřív jsem trochu kůry potřebovala akorát jednou ročně, na vánoční marokánky. Pak se přidalo panettone a nakonec i další sladkosti, které se bez kůry neobejdou. A protože jsem objevila dobrý zdroj chemicky neošetřených pomerančů (Delmart u Anděla), kanduju poslední dobou docela často. Využití pro kůru se vždycky najde. Dnes jsem ji dávala třeba do úžasného mrkvového dortu, který se tu objeví, co nevidět.

Vyzkoušela jsem několik receptů a nakonec vyhrál ten od Michaela Ruhlmana, který najdete v jeho knize Ruhlmans Twenty. Twenty vám vřele doporučuju, není to obyčejná kuchařka, ale kniha plná nápadů, návodů a technik (jejich tam překvapivě 20), které z vás udělají lepší kuchaře (to jsem si nevymyslela, to se tam vážně píše). 

Podle základního rozpisu budete potřebovat:

2 pomeranče s chemicky neošetřenou kůrou (pomeranče v bio kvalitě se dají nepravidelně sehnat v Lidlu a Tescu)
200 g cukru krystal
vodu
cukr na obalování nebo třeba čokoládu na namáčení

Doba přípravy je delší, protože kůra musí po kandování alespoň 12 hodin schnout, jinak vám příprava zabere cca hodinu a půl.


Pomeranče je třeba pořádně umýt a oloupat (je mi trapné to sem psát, ale jednoduše nakrojte kůru po obvodu do kříže a sloupněte). Z kůry se musí odříznout bílá dužina, ale nemusíte o to usilovat nijak zvlášť úzkostlivě, zkrátka, jak se vám to povede. Připravenou kůru nakrájejte na cca 6 mm proužky. Dejte vařit vodu ve větším hrnci a jakmile začne voda vřít, dejte do ní nakrájenou kůru. Po minutě kůru vyndejte a propláchněte horkou vodou. Celý proces můžete ještě dvakrát zopakovat, abyste se zbavili hořkosti kůry.


Pak smíchejte 200 g cukru s 240 ml vody, přidejte kůru, přiveďte k varu a nechte vařit na opravdu mírném plameni jednu hodinu. Po té kůru vyndejte, rozložte na mřížku, každý proužek zvlášť, aby se neslepily a nechte přes noc schnout. Pak už jen kůru obalte v cukru nebo namáčejte v čokoládě nebo nechte jen tak. Ale já myslím, že jí cukr prospívá, pokud máte v plánu ji nějakou dobu skladovat (ideálně v nádobě bez přístupu vzduchu).

Má krásnou barvu, je voňavá a hořkosladká a vůbec se nepodobá té kupované. Uvidíte, že kamkoli ji přidáte, udělá vám dobrou službu a nebudete litovat času stráveného kandováním.

6 komentářů:

  1. Kačko, prosím tě, je možné tento postup použít například i pro grepy nebo citrony?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, citróny mám vyzkoušené. Grepy by taky fungovaly, ale nevím, kde sehnat chemicky neošetřené.

      Vymazat
  2. Kandovaný ovoce je super a partner o něj pravidelně somruje, když vyráží pod stan. Je v tom relativně dost cukru, takže rychlá energie. Asi si myslí, že když už nemůže, tak mu zcukernatělý pomeranč pomůže. :) Ale tak co, hlavně že to jí a chutná mu to. Dělá mi to dobrou reklamu. :)))

    OdpovědětVymazat
  3. S vařením vám nepomůžu, ale kdybyste někdo chtěli, můžete si u mě nechat vyrobit placky pro všechny příležitosti. Manžílek měl velkou grilovačku a když jsem za ním přišla a darovala mu 8 placek ve tvaru grilovaného masa, byli všichni chlapi a kamarádky nadšení. Tohle je teď moje hobby a baví mě to jako tebe vaření.

    OdpovědětVymazat
  4. No vidíte a já ty slupky vždy vyhazuji :-) i když určitě velkou roli hraje to, že by neměly být chemicky ošetřené, na to, pravda, nekoukám, když je stejně vyhazuji.. A hlavně dětem by to určitě chutnalo, ty pořád jen malují u stolečku a staví ze zahradního nábytku bunkry a chtějí dobroty, takhle bych měla čisté svědomí, že tam je alespoň kousek ovoce :)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tento recept se mi mooooc líbí protože nemusím kůru tři dny máčet ve vodě 👍 právě jsem oloupala pomeranč a jdu na to

    OdpovědětVymazat