úterý 10. března 2015

I snaha se cení

Přála bych si umět péct krásné dorty. Takové dorty, co berou dech jen svým vzhledem. Ale to chce trénink. A trénink si žádá příležitost. Jenže kolikrát za rok bych měla péct dort, abych se to naučila? A naučila bych se to sama jen tak, nebo bych potřebovala rady zkušených cukrářů, kteří by mi řekli, jak dort potáhnout, možná i rovně prokrojit, jak udělat polevu, aby byla lesklá a hladká...? Ale nemusí být dokonalé hned, ne? Hlavně, že jsou dobré! A že se snažím, nevzdávám to a dělám dorty jiným radost.


Těmi krásnými dorty nemyslím barevné šílenosti z fondánu, dorty, co vypadají jako zvířata, lidi, domy apod... Myslím, jednoduché a úžasně dobré dorty bez zbytečných umělých barviv a serepetiček, které zkrátka vypadají hezky. Víte co myslím? Nevíte, tak se podívejte na dorty Lindy Lomelino. Linda je mým aktuálním cukrářským idolem a její mrkvový dort de luxe je mým prvním pokusem na cestě ke krásným, dobrým a přitom jednoduchým dortům. Co vy na něj?

Recept jsem našla při pročítání Lindina blogu a už mi nešel z hlavy. Vyzkoušela jsem ho při příležitosti narozenin mé milé kamarádky Pavli a hned pár dní na to jsem ho zopakovala k narozeninám pro kolegyni Pavlu. Pavli a Pavla, to se ví, že musí mít stejný dort, n´es pas?

Recept jsem uzpůsobila na dvě 20 cm dortové formy, protože Linda používá formy s menším průměrem.

Na těsto jsem použila:

200 g másla
4 velká vejce
200 g cukru krupice
160 g tmavého třtinového cukru
240 g hladké mouky
2 a půl lžičky prášku do pečiva
2 lžičky jedlé sody
1 lžíci mleté skořice
330 g jemně nastrouhané mrkve
130 nasekaných vlašských ořechů
200 g jablečné přesnídávky
a navíc malou hrst kandované pomerančové kůry

Krému jsem udělala dvojnásobné množství a nelituju. Něco jsem ujedla, ale většinu jsem použila:

200 g másla
600 g krémového sýru typu Philadelphia
cca 300 g cukru moučka (ale dávala jsem po lžících od oka, takže ochutnávejte, aby krém nebyl zbytečně sladký)
1 lžička vanilkové esence

Na ozdobu:

100-150 g kokosových chipsů (prodává Diana Svět oříšků nebo DM a děkuji všem, kdo mi na Twitteru poradili kam pro něj)

Příprava nebyla žádná věda, v zásadě nejproblémovější mi přišlo dort rovně prokrojit, ale když si před tím nedáte pár koktejlů s kamarády, určitě vám to půjde lépe než mně. Druhý dort už ovšem dopadl velmi uspokojivě.


Takže, předehřejte si troubu na 175 stupňů, vymažte 2 dortové formy o průměru 20 cm máslem a vysypejte moukou (já dolů dávám pečící papír. Rozehřejte máslo a nechte ho vychladnout. Utřete vejce s cukrem, přidejte máslo a vanilkovou esenci a míchejte až se vše spojí. Smíchejte mouku s práškem do pečiva, sodou a skořicí a prosijte do těsta. Míchejte až se vše spojí. Přidejte mrkev, ořechy, kandovanou kůru a přesnídávku a opět míchejte až se vše spojí. Těsto rozdělte rovnoměrně do obou forem a pečte 45-50 minut. Vyzkoušejte pomocí špejle, jestli už jsou korpusy dostatečně upečené. Korpusy nechte vychladnout na mřížce. Já je nechala vychladnout, pak zabalila do fólie a nechala přes noc v lednici, než jsem je prokrojila, promazala a sestavila dort. Četla jsem to v moudrých radách nějakého cukráře. Korpusy se nedrobily a šly krásně prokrojit.

I krém jsem si připravila den předem, aby byl dostatečně tuhý a dobře se s ním pracovalo. Máslo je třeba nechat povolit, raději víc a vše smíchat dohromady. Já použila bleneder, aby byl krém opravdu hladký.

Pak jsem sebrala odvahu a oba korpusy rozkrojila podélně na dvě půlky a vznikly mi tak 4 pláty těsta. První plát jsem promazala krémem, přiklopila dalším a pak zas a pak zas. Po sestavení dortu jsem, jak radí Linda, pokryla celý dort tenoučkou vrstvou krému a dala na 15 minut do lednice. No a pak jsem ho jen pokrývala dalšími vrstvami krému a snažila se ho nějak uhladit a vyhrát si s tím. Což bylo vlastně zbytečné, protože všechny nedokonalosti se daly následně zamaskovat vrstvou kokosových chipsů, takže by nikdo nepoznal, kde byl jaký hrbolek, rýha, vráska v krému... Ale víte co jsem říkala, je třeba trénovat!

No a bylo to. Krásný dort jako na obrázku a šťastná holka spokojená s tím, co dokázala.

Praktická rada na závěr. Pokud budete dort dělat a budete k tomu mít příležitost, ozdobte ho kokosem až těsně před podáváním. Chipsy jsou totiž krásně křupavé, ale když jimi ozdobíte dort, zvlhnou od krému a křupat už nebudou.

Dort je opravdu skvělý. Vláčný, voňavaný (ta kůra navíc dělá opravdu hodně), ne příliš sladký, zkrátka de luxe, jak má ostatně i v názvu. Fotku na řezu nemám, protože oba dorty se konzumovaly večer a nechtěla jsem fotky hyzdit umělým světlem, ale vypadal jako ten od Lindy, vážně.

Další na řadě je Black forest. A protože do třešní je daleko a jak praví klasik: "Kolik třešní, tolik višní.", koupila jsem spolu s kokosem v Dianě i sušené višně a už 14 dní je marinuju v griotce a třešňovém Fassbindu. Je pomalu čas péct, snad se příležitost najde.



4 komentáře:

  1. Mňam, tak ten vypadá hooooodně dobře, asi ho budu muset co nejdřív vyzkoušet :) Jinak na rovné prokrojení doporučuju cukrářskou pilku/strunu, od té doby co ji mám bych už nůž na dort nevzala :)

    klarapece.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, já na tu strunu i koukala, ale chci se to zkrátka naučit, myslím, že je to jen o cviku. A když to nepůjde, bude struna :).

      Vymazat
  2. Já dorty krájím nití, jako knedlíky :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jsem ani nedocetla clanek nebot jsem se zasekla hned na zacatku diky odkazu na blog Lindy Lomelino. Ach jo..to je rozplyvani! No nic, jdu dokoncit to cteni 😂

    OdpovědětVymazat