pátek 10. srpna 2012

Kdo nemá R (rozum), ten je amatér

Mám pocit, že se za poslední dva roky roztrhl pytel s podniky nadšených amatérů, kteří si myslí, že když mají rádi jídlo nebo třeba kávu a dokáží si doma něco kloudného uvařit a baví je to, tak by se tím měli rovnou živit. Tenhle nápad má ale podle mě různá úskalí. To největší je asi to, že provozování kavárny nebo restaurace bez potřebných zkušeností a znalostí trhu pravděpodobně neuživí vůbec nikoho.

Přiznávám, že nemám s gastroprovozem prakticky žádné zkušenosti. Dokonce ani servírku jsem brigádně nikdy nedělala a přesto si dokážu spočítat, že něco stojí nájem, něco platy zaměstnanců, něco dělá počáteční investice, která se musí nějak umořit a něco je tzv. "foodcost" a k tomu spousta dalších maličkostí jako pojištění, právní služby atd.. Dnes a denně mě překvapuje, kolik lidí si tyhle základní počty vůbec neudělá a nevěřícně kroutím nad některými podniky hlavou (ty ani nestojí za jmenování).

Zrovna tak mě ale šokují podniky, ve kterých do toho jdou majitelé naprosto "vážně", proinvestují s nejlepšími úmysly spoustu peněz za vybavení, design, reklamu, grafiku a bůhví co ještě, možná si i ty základní počty udělají, ale tak nějak zapomenou na to, že i když je všechno kolem dokonalé, nejvíc přesto záleží na tom, co se v podniku podává/prodává a jak. Málokdo se rozbrečí dojetím nad tím, že je něco poctivé, domácí a s láskou dělané, když na to šíleně dlouho čeká, nebo je to zrovna takové jak by to doma připravila jeho tetička, která sice vařit neumí, ale taky čte Apetit a taky to dělá doma a s láskou, z dobrých surovin a možná má i opravdu krásný servis.

Někdy si prostě říkám, jak je možné, že na cestě za vytvořením dokonalého podniku a ke splnění svého snu, zapomenou na to nejdůležitější. Anebo nezapomenou, jen prostě nevědí jak na to, protože v tomhle oboru nemají žádné zkušenosti, ale přesto nepokládají za užitečné se na to někoho zeptat. Zeptat se třeba:

1) Jak se vlastně připravuje káva? Dost zásadní věc, když si chci otevřít kavárnu, nebo ne?
2) Jak se vaří jídlo pro x lidí a jak se obsluhují stoly? Uvařit pro doma 4 a dát každému na stůl to, co si přál totiž nemá s opravdovým provozem co dělat.
3) A jak se vlastně stanovují ceny, aby si podnik vydělal alespoň na náklady?
4) A jak se komunikuje s hosty a třebas řeší i nepříjemné situace?

Já si těch otázek kladu hodně, a proto vím, že pravděpodobně nikdy svojí kavárnu mít nebudu, i když by se mi to strašně líbilo a Lucie by mi tam pekla sladkosti a od Katky bych kupovala zmrzku a zkusila bych přemluvit ke spolupráci své oblíbené baristy a pražírny a možná i pivovary.... zkrátka tohle je jenom sen a k jeho splnění to chce mnohem víc než si to intenzivně přát. Jako složitou a dlouhou cestu plnou odříkání vidím možnost nechat se dlouhodobě za pár korun zaměstnat někde, kde bych se "to" potřebné naučila. Jako jednodušší a kratší cestu vidím možnost najít někoho, kdo už "to" umí, má podobné ideály jako já a můžeme si navzájem důvěřovat. To vyžaduje kromě obrovského štěstí taky prachy. Peníze na uživení odborníka, sebe i nově vznikajícího podniku. Obě varianty jsou v mém případě podobně nepravděpodobné.

Asi jsem v některých věcech srab, nebo spíš realista?

K téhle úvaze, která vlastně nemá žádný konkrétní cíl a nevyplyne z ní asi žádné ponaučení, mě přivádí dva podniky, které se mi moc líbí, opravdu jím fandím, ale dělají to blbě. Nad Bistrem 8 už jsem tak trochu zlomila pomyslnou hůl. Dala jsem mu 9 a 1 šanci. Svůj mnoha návštěvami podložený názor napsala do Lidovek do mojí dost možná nejlepší recenze. Je napsaná tak poctivě, jak jen napsaná být mohla, s těžkým srdcem i hlavou, ale i s nadějí, že si z toho majitelé odnesou ponaučení a nakonec vážně vybudují dokonalý podnik. Podle reakcí na facebooku si ho spíše neodnesli. Opravdu jsem si všimla, že jde o bistro a ne restauraci a opravdu vím, jak jsou nastavené ceny (a myslím si o tom svoje). A to je jako důvod k tomu, aby obsluha nezvládala naprosto základní věci jako třeba přinést správnému hostu to správné jídlo? Má mě utěšit fakt, že ani doma se vždycky všechno nepovede a v Bistru 8 jsou doma všichni hipsteři z celé Prahy? Promiňtě, na pózičky už dávno nejsem. Málem jsem se neudržela, když se dvě děvčata rozplývala nad sraženou kyselou mrkvovou polévkou a s úsměvem žádala recept. Pořádně povařit smetanu a poctivě zakápnout citrónem, slibuju, že se to srazí dokonale. Řekla bych, že nikdy může být jeden kritický host, který "tomu" alespoň trošku rozumí lepší, než sto nekritických fandů. Ale co naplat.

Momentálně mi víc leží na srdci kavárna I Need Coffee, která je Na Moráni a mám jí na ráně při cestě do práce. Je moc krásná, takový skandinávsko-londýnský styl. Je malá a milá, tak akorát na ranní kávu nebo odpolední vzpruhu. Jenže v ní neumí dělat kávu. Jak někdo může proinvestovat x peněz v interiéru, nakoupit servisy od Pelcla a podobné pěkné a ne úplně levné věci, poctivě se zamyslet nad nabídkou vín, uvažovat o sladkostech od Lucie (tenhle nápad navrhuju resuscitovat) a nezabývat se tím, že vlastně neumí dělat kávu? Hodnotím pozitivně docela rychlou výměnu italské směsi za čerstvě praženou kávu z české pražírny, ale pořád tomu strašně moc chybí. Vážně mi chutná jogurt s piškoty a jahodovým pyré (i když by se asi měl servírovat bez toho plastového víčka), ale nejsou v srpnu jahody už trošku out? Neměly by v něm být borůvky, maliny nebo švestky? Udělejte s tím prosím něco. Nechci být špatným prorokem, ale v současném stavu to podle mě nemá šanci, pokud cílem je vydělat alespoň na náklady. Co třeba angažovat nějakého opravdového baristu jako to udělali v Kavárně Pražírně? To by mohl být docela dobrý krok ke světlým zítřkům. Já bych k vám pak chodila ráno na kávu a všude vykládala jaké mám štěstí, že mám kousek od domu tak skvělou kavárnu.

A vzpomínáte na Florentýnu a její Bistro na Žižkově? A byli jste někdy poslední dobou na burgeru v Berouně (jestli ne, tak jděte raději do The Tavern, mám pocit, že se narozdíl od Blackdogu zlepšují). A víte, že Cup Up už je zavřený?




32 komentářů:

  1. V MfD rozhovor s majitelkou Kidó...říká, že nevede bussines plány, ale odkrývá tam, že musíš sypat pěkně úředníkům, což se zřejmě děje u každého podniku..To je obludné, nedovedu si představit, že bych to podstoupila..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak Kidó jsi mi tím akorát připomněla. Podle mě je to naprosto tragický podnik, s krásným interiérem a dobrým PR, protože v Espritu Lidovek měli moc pozitivní článek na křídovém papíře chvíli po otevření... Možná kdyby se paní majitelka víc zajímala o to, aby to tam fungovalo, nemusela by tolik sypat. Nejsem expert, ale myslím, že když máš někoho, kdo má zkušenosti s hygienou a živnosťákem, tak nemůže být takový kumšt udělat to tak, abys dodržela předpisy i bez sypání. Prostě zaplatíš raději někomu, kdo ti poradí jak to mít v cajku, aniž bys musela ležet ve vyhláškách. Kidó... to je přesně ono.

      Vymazat
  2. Myslím, že ste to docela dobre vystihla. Ak si raz človek chce otvoriť podnik, či už kavárnu alebo reštauráciu alebo bistro, musí sa aspoň základne vzdelať v tej ktorej oblasti, ak to teda nerobí preto, že je v tej oblasti už vzdelaný a robí to preto, že ho to baví a nie len pre peniaze. To je kameň úrazu podnikateľov v našich končinách. Otvárajú podniky s moderným designom a podobne, ale robia to len kvôli zisku. To, že tam podávajú napríklad podradnú kávu a podobne už ich netrápi. A čo je horšie, nemajú ani záujem vypočuť názor iného a snažiť sa to zlepšiť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky, obecne je to urcite tak, ale v tomhle konkretnim clanku a v souvislosti se jmenovanymi podniky mi slo spis o pripady, kdy primarne o zisk nejde, kdy se majitele snazi nejak zhmotnit svuj sen, opravdu delaji veci poctive a mozna i s rozmyslem, jenze ve skutecnosti nevedi jak na to a nenapadne je, ze i to se musi od nekoho naucit. Ti, co si otevrou restauraci a mysli si, ze bez prace zbohatnou, mi na srdci moc nelezi. Ale je mi vazne lito, ze konci nektere podniky, ktere byly fajn, ale nemeli poradny bussines plan atd.

      Vymazat
  3. Hlboko tlieskam, nádherný výlev a absolútne pravdivý príspevok. Na Slovensku sme na tom zrejme podobne ako u vás – myslím však iba na amaterizmus majiteľov reštaurácií. U vás aspoň ľudia začali žiadať kvalitné jedlo, suroviny, zaujímavé koncepty. U nás sa stále podáva brak a ľudia za neho navyše platia. Je to veľmi smutné. Tiež som mala sny v tejto oblasti, ale z pohľadu zákazníka tento biznis vyzerá jednoducho, spoza dverí podniku to je už hodne zložitý kolos. Držím palce všetkým nadšencom, ktorí podniky otvoria a budú ich viesť, len prosím kvôli nim aj zákazníkom, nech si najmú niekoho, kto tejto brandži rozumie! Inak je to od začiatku do konca iba plytvanie zdrojmi – finančnými, fyzickými aj psychickými.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky, neda se nic nez souhlasit. Dokud clovek nenahledne alespon trosku pod poklicku tomuhle podnikani, casto ma uplne zkreslene predstavy.

      Vymazat
  4. Jeje, proc myslite, ze spousta lidi, co si doma neco povari chce neco otvirat? Nebo to je jen takovy tradicni suchy odhad? Popravde je asi dobre ze byste neco takoveho delat nechtela. Predstavte si ze by tam prestali chodit lide odsud.Nastal by problem jak se vam presne stalo na tom nepovedenem Apetit víkendu. A jak jsem videla, vase nasledne hystericke a sproste reakce (nezlobte se tak to na nezainteresovaneho cloveka pusobilo) by tomu take moc nepridaly. A pokud byste to podavala v tech starych keramickych hrniccich, meta-meta nevkus by byl dovrsen. Vase poselstvi clanku ze je potreba necemu extremne rozumet a terve pak neco zkusit je prirozene mylny. Je to jen jedna cast, je nutne mit take trochu empatie, instinktu a pro tento typ podniku i vkusu. Muz zacinal byt v jinem oboru, ale tez bez vetsich hlubsich znalosti, ale s velkym nadsenim (na mezinarodnim poli) a firma i po letech primo kvete. Nevim nevim, tudy pro vas cesta nevede, ty denni clanky vicemene o nicem plus piti u toho dobre kavy je pro vas asi to nej. Ale neznam vas, jen jsem videla par reakci na fb, takze vse muze byt uplne jinac :-). Odpoved na vasi otazku (z pohledu psycholozky) jest: srab - a to nemyslim nijak zle! Realist neni nekdo, kdo predem vse automaticky vzdava. Protoze situace, obzvlaste v trendy vecech tohoto typu se casto meni tak jak nikdy nepredpovi ani nejvetsi/nejsmutnejsi realista!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuji za psychologickou analyzu zcela zdarma. Asi vas neprekvapi, ze se s ni neztotoznuji. A proc vlastne tenhle blog a moje sproste a hystericke reakce ctete? A vazne mate za to, ze me takovy komentar privede k hlubsimu zamysleni? Docela by me zajimal nazor psychologa.

      Vymazat
  5. psychologosaurus12. srpna 2012 11:21

    Na tvem miste bych se radsi ptal jen na nazory psychologu, u kterych vis, co jsou zac a muzes si overit jejich vzdelani a praxi. Takovej anonymni psycholog muze byt samozrejme dobrej, ale taky muze byt uplne mizernej a ti mizerni muzou byt dost nebezpecni (jako syn psycholozky, byt nikoliv klinicke, o tom vim sve a rozhodne bych to neriskoval)

    (-;

    OdpovědětVymazat
  6. Hej, mela bys napsat nejakej clanek o pochopeni psaneho textu... Myslim, ze by to byl hit vcetne diskuze ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to teda. Asi bych měla své úvahy spíše omezit a věnovat se vaření, to překvapivě žádné těžko srozumitelné negativní reakce nevyvolává. Ale zrovna psal na SCUK jeden pán moc milou (bez ironie) kritiku mé recenze na "Tyrolskou" a odnesla jsem si ponaučení, že bych se měla snažit formulovat své myšlenky maličko přesněji.

      Vymazat
  7. V Kidó jsem nikdy nebyla..ale vím, že nemá nejlepší reference , tak nějak v duchu Tvého textu..ad sypání..týkalo se to blbostí - peníze si řekli na radnici už jen za poptání se na volné prostory a pak jim napařili pokutu za zábor chodníku - vítací cedule o pár cm jinde, než by měla být (prý shozená od větru, kdosi ji přičinlivě postavil, jenže blbě)- Samozřejmě nevím, zda paní nepřehání a nedělá ze sebe chudinku, ale prý je to taky právnička..Každopádně když už jsme u těch právních rad...ale to Tí píšu do zprávy :)

    OdpovědětVymazat
  8. Já sem cca rok pracoval v obecní hospodě. Nevaří se tam, jenom se podává pivo a chlast. Měl sem na starosti úplně všechno a byla to teda zkušenost k nezaplacení. Neustále konflikty s lidma, zástupci pivovaru, kteří mi klidně ve výčepu kradli flašky tvrdýho, zatímco jsem ve sklepě šachoval ze sudama s pivem, lidi utíkající bez placení a vůbec jim nevadilo, že se známe a skoro denně se potkáváme...no byl to masakr:-( Provozovat slušně hospodu je opravdu kumšt a myslím si, že to snad ani dlouhodobě dobře nejde. A názory a zkušenosti se zhoršující se kvalitou třeba v Blackdog nebo v Hospůdce u Štěpána tomu nasvědčují. Kardinální otázkou zůstává, co je toho příčinou a co se s tím dá dělat?

    OdpovědětVymazat
  9. Tak už se tím bistrem 8 tolik netrapte. Podnik o 3 stolcích s kapacitou 10-15 lidí už přišel o vaše doporučení a dostal na frak ve 2 celostátních denících. Váš názor už všichni znají a pukud si bistro zaslouží kritiku, tak jeho zákazníci určitě ne!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prominte, trapim, protoze je to krasny podnik s vybornym konceptem. A prave proto, ze jsme se s Petrou Pospechovou dokonale shodly, by bylo fajn, kdyby si z toho majitele odnesli nejake ponauceni. Podpora fanousku a pratel je fajn, ne vzdycky je ale zalozena na objektivnim zakladu. Snazila jsem se o konstruktivni kritiku, ktera by treba mohla majitelum trochu napomoct ke zlepseni. Hosty nekritizuju, naopak, ale ze dve dospele holky zadaji recept na srazenou nepovedenou polivku mi prijde trochu legracni a hodne smutne.

      Vymazat
    2. Ono opravdu skvělých podniků v Praze tolik není a v téhle části Prahy to platí dvojnásobně. Takže podnik s takovým potenciálem, kterej sráží úplně zbytečný chyby, prostě člověka, kterej se v tom trochu vyzná a všem, kdo jdou se s kůží na trh, fandí, prostě přirozeně trápí.

      A že si zákazníci nezaslouží kritiku? V tomhle případě podle mého názoru rozhodně zasloužej. Ne za to, že tam choděj, to ne, odvážný podniky nadšenců je třeba podporovat (a sem jsem taky párkrát zašel, i když jsem si po první návštěvě moc nadějí nedělal - ale strašně jsem doufal, že se to zajede a bude dobrý, takový podniky tu strašně potřebujem). Ale za to, že svým nekritickým obdivem "Osmičce" dělaj medvědí službu...

      Vymazat
  10. Udělat pořádné kafe je pro hodně kaváren těžký úkol :D. To nemluvím ani o restauracích!

    OdpovědětVymazat
  11. Naprosto ti rozumim, kolikrat uz jsem si rikala, jake by to bylo, mit vlastni kavarnu/restauraci a u toho to taky zustalo. Sice mam pocit, ze si kolikrat uvarim daleko lepe, nez tam, kde se zrovna octnu... ale podle me jsi to shrnula velmi presne. Do toho bych vazne jen tak nesla.

    OdpovědětVymazat
  12. Stačí shlédnout pár dílů Ano, šéfe, aby člověk viděl, jak jsou lidé často naivní. Když slyším, že už roky prodělávají desetitisíce měsíc co měsíc, nechápu. Je hezké mít sen, ale taky to chce umět.Třeba investovat do odborného vzdělání, nejen kuchařského, baristického, ale taky ekonomického.

    OdpovědětVymazat
  13. Na tom, že práci je potřeba dělat profesionálně, se zřejmě shodujeme. Snad se shodneme i na tom, že je dobré dělat věci s nadšením a s vizí. A tak, když nadšení a vize zavedeným profesionálům schází, jdou s kůží na trh nepoučení amatéři a snaží se to dělat jinak, líp. Většina z nich rychle zmizí v propadlišti dějin, ale zbude po nich povědomí, že to zkusili a posun k lepšímu, který by se jinak neudál. Pár z nich vydrží a stanou se z nich zavedení profesionálové, kteří budou ohrnovat nos nad neprofesionalitou příštích průkopníků.

    Dobré na tom je, že o tom, kdo vydrží, nerozhodne jedovatá konstruktivní kritika mediálních profesionálů, ale dlouhodobá přízeň spokojených, zoufale amatérských zákazníků.

    Dejte nám, Kačko, ještě chvíli času - máme otevřeno 3 měsíce. Kritiku bereme vážně a pracujeme na sobě. A zlepšujeme se každý den. Přijďte se někdy podívat. Ta příhoda s polévkou, kterou nám připomínáte, je 2 měsíce stará. A pokud pro nás opravdu máte nějaká náměty na zlepšení, moc rádi si je poslechneme. Jeden z majitelů je v bistru každý den. Budeme se těšit.

    Jan Kroupa, spolumajitel Bistra 8

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, nabízím vám výměnný obchod. Já budu dělat, že jsem přehlédl to slovní spojení "jedovatá konstruktivní kritika mediálních profesionálů" a napíšu vám na rovinu, proč jsem návštěvy u vás vzdal já osobně, i když zrovna dneska jsem na Strossu přestupoval a měl docela hlad, třeba vám to k něčemu bude. A vy si to za to přečtete, zkusíte aspoň na chvíli uvěřit tomu, že to myslím dobře a fandím vám a zamyslíte se nad tím, ano?

    Berete? Tak tedy: Prvním kamenem úrazu byly ony i v Kaččině recenzi zmiňované bochánky s vepřovým, kterým v té verzi, kterou jsem dostal já, zoufale chyběla nějaká omáčka, která by jejich chuť dotáhla (v originále je tam Hoisin). Byly tak suché, že jsem je měl problém sníst (a říkal jsem si, jak mohl někdo takhle zkazit jídlo, které jsem zvládnul doma udělat i já). A to to mělo být podle výzdoby na stěnách vaše největší lákadlo, specialita podniku. Potom jsem při další návštěvě zkusil nějaký ten zeleninový burger. Tam omáčka chyběla také (nebo byla příliš nevýrazná / bylo jí málo, už nevím), ale hlavní problém byl jinde - houska i karbanátek uvnitř byly velmi tvrdé - Jednotlivě kousatelné, chuťově docela dobré, i když poměrně nevýrazné, ale kdybych naplno skousnul burger jako celek, mohl při síle mých čelistí karbanátek vystřelit a někoho poranit - přičemž mi rozhodně nepřišlo, že by byly staré, spíš prostě jejich autor vůbec neřešil, jak se to bude prakticky jíst. A přiznám se, že po těchto zážitcích (doplněných např. cappuccinem, které jsem se přiznám cítil povinen s barvitým popisem přípravy hlásit "výš", u vašeho dodavatele kávy) a s absencí čehokoliv, co by mě nadchlo (ostatní kousky, které jsem ochutnal, většinou sladké, byly dobré, ale obyčejné) jsem prostě rezignoval - nepřišlo mi totiž, že by to byly chyby, které by mohly plynout z nezajetého provozu a dalo se doufat, že se to časem zlepší, jako třeba zmatky v obsluhování.
    Jestli jsem se totiž za tu dobu, co hodnotím pro Scuk něco naučil, tak je to to, že ono bájné zlepšení po zajetí provozu funguje jen na něco a pokud jsou chyby úplně základní (typu "jak tohle proboha mohl někdo vypustit ven, zákazníkovi na talíř") a je jich víc, je pravděpodobnost nápravy časem minimální a bez kritické zpětné vazby zvenčí v podstatě zanedbatelná. Byla to smutná zkušenost, protože některým těm podnikům jsem strašně fandil (jako fandím vám), ale je to bohužel tak. A pokud má náprava přijít, tak musí přijít včas a dostatečně rychle a razantně, dokud je tam ještě aspoň trochu toho počátečního nadšení, protože jinak se může snadno stát, že podnik, který na začátku "jel" svou novostí, potom začaly problémy, potom naštěstí přišlo jejich vyřešení a začal se zvedat, tentokrát už na jistějších základech, stejně skončí, protože provozovatelé už na to prostě nemají síly. (to jsem si nevymyslel, to je skutečný případ a pochybuji, že ojedinělý) A proto jsem přesvědčen, že vám ty kritické recenze mohou udělat lepší službu, než nadšené ohlasy vašich fanoušků. Věřte, že pokud se z nich poučíte, dřív nebo později to zjistí někdo z těch, kdo mají mezi poučenými zákazníky určitou autoritu a na základě jejichž recenzí i prostého ústního doporučení jejich kamarádům se informace o tom, že se vám podařilo počáteční problémy vyřešit, dostanou postupně jako lavina ke spoustě lidí. A ani o své skalní fanoušky vyřešením těchto problémů rozhodně nepřijdete.

    OdpovědětVymazat
  15. Pane Kroupo, popravde nevim, jak vam mam odpovedet. Snad jen, ze jedovata kritika zpravidla neni konstruktivni a konstruktivni kritika zas nebyva jedovata. Dlouhodobou prizen zakazniku vam samozrejme preju, at vam vadrzi a uzivi vas. Kdybyste chteli, aby k vam pravidelne chodili i ti, pro ktere neni chozeni do in bistra jenom dalsi poza, chtelo by to naucit se varit a obsluhovat. Vsichni, kdo se s vami podileli na otevreni bistra, odvedli podle me naprosto profesionalni praci, ale to nejdulezitejsi by mela byt porad kuchyne a nasledny servis. Proto bych radeji chodila do podniku, kde nebude krasny vyvesni stit, pekne nadesignovany interier, paradni fotky od zname fotografky na Fb, ale bude tam dobre jidlo a pozorna obsluha. Budte tedy stejni profesionalove jako ti, kterymi jste se obklopili, naucte se delat svoji praci taky od profesionalu, kdyz uz vas to nenapadlo pred tim, nez jste si podnik otevreli. Treba vam poradi, jak ocislovat stoly a zidle, abyste nepletli objednavky, treba to, ze z chrestu je potreba velkou cast uriznout, protoze je drevnata a jidlo z nej se pak neda jist, urcite to, ze rict pred zakaznikem baristce, ktera neumi spravne pripravit kavu, ze kdyz vam v bistru vydrzi, zaplatite ji baristicky kurz, je opravdu zoufale neprofesionalni. Nechtejte po me, abych obdivovala vasi odvahu otevrit si podnik, kdyz je pro vas dulezitejsi chvala tech, co si doma uvari jen caj, nez pripominky tech, kteri jidlu mozna jen trochu rozumeji. Mate pravdu, ze jsem u vas dele nez mesic nebyla, nic me netahne se vratit. Rada vam dam cas a a za par mesicu se necham oslnit skvele fungujicim podnikem, verte tomu nebo ne, moc bych vam prala uspech.

    OdpovědětVymazat
  16. Já takový sen zrovna realizuju...nó,je to síla :-))

    OdpovědětVymazat
  17. Tak to držím všechny palce a nezapomeňte se pak pochlubit, až bude realizováno.

    OdpovědětVymazat
  18. "Chvala tech, co si doma uvari jen caj"??? Myslim ze timto jste se sama zaradila, kam patrite. A tim rozhodne nemyslim kategorii gastro kritik.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak mi to prozradte a nezapomente se podepsat. A prominte, pokud soudim, ze kdyz nekdo projevuje nadseni nad spatne pripravenym jidlem, coz je jak srazena polevka, tak chrestovy krem, ktery neni krem a navic obsahuje kusy zdrevnateleho chrestu atd., tak zkratka neumi varit. Narozdil od vas, ale neurazim, kazdy holt umi neco jineho, jen ja bych si prala, aby moje profesionalni vykony hodnotil nekdo, kdo tomu rozumi... a kdo se umi podepsat.

      Vymazat
  19. Článek mi mluví z duše. Je to nemilosrdný byznys a jak u nás, tak v zahraničí do roka a do dne končí dvě třetiny nově otevřených podniků. Velmi zajímavě o tom píše Bourdain zde http://www.amazon.com/Kitchen-Confidential-Adventures-Culinary-Underbelly/dp/0060934913 (ale to už jste stejně všichni četli).

    OdpovědětVymazat
  20. A co Darwinův oblíbený přirozený výběr? Z některých podniků třeba něco bude, některé si obsadí pozéři a bude dobře, že nebudou zevlovat jinde, a některé zaniknou. Obdobně by se slovo podnik dalo nahradit slovem lidi. Dobrých lidí (myšleno výkonnostně) je málo a bude to určitě ne náhodou korelovat s počtem dobrých podniků.
    Ale zrovna v Kidó jsme se před nedávnem najedli moc dobře, bezmasně (v Čechách pořád chybí) a lehce. Určitě plánujeme někdy návrat. Mouchy tam byly spíš v obsluze, ale jídlo bylo skvělé. A malé bezvýznamné plus za skleněné záchodové umyvadlo na záchodech. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, jasně, že funguje přirozený výběr, ale u některých podniků bych si prostě přála, aby se poučíly, zlepšily a vytrvaly...

      Pokud jde o Kidó, myslím, že obsluha je dost šílená, včetně paní majitelky, která se sice ráda prezentuje v médiích, zdůrazňuje jak pozdraví každého hosta, ale v našem případě se jí to bohužel nepovedlo ani jednou. No nic, je to tam krásné...

      Vymazat
    2. Já jsem spíš neuměle chtěla říci, že možná je na druhou stranu dobře, že se lidi snaží (i když mnohokrát opravdu marně a nejsou to ty "správné" podnikatelské typy). Což asi trošku souvisí s mojí osobní filosofií, že je lepší dělat něco než nic. Z ničeho zatím nic dobrého nevzešlo. Ale tak já jsem ještě pořád optimista a lidumil. Prostě když prší, člověk rád vleze i do horšího, hlavně že je tam sucho a teplo. ;)

      Jinak ale s článkem souhlasím a doufám, že některé přiměje se zamyslet hlavně nad ekonomickou a praktickou stránkou věci. Vyhnou se tak mnohým zbytečným potížím a ujasní si předem, co vlastně chtějí vytvořit.

      Vymazat
  21. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat