čtvrtek 20. června 2013

Easy-Peasy-Lemon-Squeezy

Tenhle slogan ze staré britské reklamy docela přesně vystihuje, o čem to dneska bude. O jednoduchém cizrnovém salátu s trochou citronu a ještě s rajčaty, česnekem, petrželí, a olivovým olejem. Já k němu ráda grilované kalamáry, krevety, ale klidně i kuře. Tohle jídlo jsem tak trochu okopírovala z letního lístku mé oblíbené restaurace Oliva. Nechcete to taky zkusit?



Posledních pár měsíců jím hodně cizrnu. Může za to jeden kluk, kterému jsem darovala kvásek a on mi za něj dal hummus. Tak mi ho zase nějak připomněl, že jsem ho začala dělat furt. Nejdřív z konzervy, jak nás to učil Rachad, ale pak jsem přišla na to, že ze suché cizrny mi chutná víc, takže konzervovanou už vůbec nepoužívám. Na tenhle salát by stejně nehodila. Koupit cizrnu není snadné v tom smyslu, že běžně prodávaná cizrna, i bio, je většinou z Číny a já se čínské věci snažím nekupovat (ale co si budeme povídat, ne vždycky to jde, když i iPhone je vyrobený v Číně). Dá se najít turecká a kanadská.

Cizrnu namáčím přes noc, klidně pak i přes den. Třeba bio cizrna z Albertu je uvařená za hodinu, teď mám jinou a ta se vaří klidně 2 hodiny. Takže namočte alespoň na 12 hodin do čisté studené vody, pokud budete mít příležitost, v průběhu namáčení vodu vyměňte. Pak dejte cizrnu vařit opět do čisté vody, koukněte na návod na pytlíku a ochutnávejte. Pod hodinu se myslím nedostanete. Na salát miřte na míru uvaření, kdy cizrna nebude úplně měkká (na hummus vařím déle).

Uvařenou cizrnu nechám trochu vychladnout a ještě do vlažné přidávám olivový olej a citronovou šťávu a v tom nechám uležet klidně do druhého dne, když nemám čas nebo příležitost salát udělat.

Na cizrnový salát á la Oliva tedy používám:

250 g suché cizrny, kterou uvařím podle návodu shora/na pytlíku
cca 300 g rajčat
1 citrón
ten nejlepší olivový olej co mám
hladkolistou petržel - větší svazek
mladý česnek/jarní cibulku
sůl

Máte-li uvařenou cizrnu, zakápnutou větším než malým množstvím olivového oleje a šťávou z jednoho citrónu, přidejte rajčata pokrájená na malé kousky, pokrájenou petržel (nesnažím se, aby byla nadrobno), cibulku nebo česnek na tenká kolečka i se zelenou částí a dochuťte solí + eventuelně ještě citrónem a olejem. Budete překvapení, jak je tenhle jednoduchý salát dobrý a nebojím se říct, že i zdravý. Ideální je, když se trošku odleží.

A co k němu? Grilujte! Já mám teď na tři týdny k dispozici plynový gril Weber a je to paráda (až na to, že já, slabé děvče, jsem si musela dojet k pumpě sama vyměnit plynovou lahev). Griluju skoro každý den, rozpálit gril trvá pár minut, tak nějak vůbec nemám touhu něco vařit. Teď se mi děsně líbí gril, co testuje Cuketka, chtělo by to porovnat, ten bílý by se mi na terase dost vyjímal. (Ano, vím, že uhlí je uhlí, že jídlo grilované na plynu nemá tu správnou vůni a chuť, ale zase je to rychlé, méně životu nebezpečné a mě to prostě baví)

Pár dní po sobě jsem měla ve Slowpeci a v Olivě grilovaná chapadla kalamárů/chobotniček a hrozně mi chutnala.  Takže mě teď v sobotu ráno zastihnete ve frontě u čerstvých ryb v Makru, jak vybírám a přebírám chapadla. Minulý týden jsem vzala malé kalamáry i s hlavou, tento týden jen velká tlustá chapadla a čerstvé nevařené krevety. Ideální by bylo asi něco mezi, ta sobotní chapadla byla moc tlustá a nebyla úplně měkká, ani když jsem jsem je na radu z Makra předvařila. Příště vezmu zas malé kalamáry a určitě ty krevety, ty mi jedou moc a vůbec mi nevadí, že jsem od loupání upatlaná.

Jak to dělám? Tak trochu podle Zdeňka Pohlreicha, ale dávám víc petržele. Jednoduše tedy očistím kalamáry tak, jak jsem to okoukala na YouTube.


Z velkých chapadel jsem odstraňovala jen kůži. Množství těžko radit, záleží na tom, jak jsou velká, takže to eventuelně nechám na vašem odhadu. Čerstvé, nepředvařené a tudíž šedivé krevety předem neupravuji nijak. Tlustá chapadla jsem pár minut předvařila, aby nebyla gumová, jak mi radil prodavač v Makru.


Očištěné kalamáry/chapadla + krevety zakápnu olivovým olejem, osolím a trošku opepřím. Rozpálím gril a kalamáry z každé strany minutu ogriluju. Chapadla chtějí déle, čerstvé krevety buď půl minutky z každé strany nebo nic. Pak dám všechno do misky nebo hrnce nechám chvilku odpočinout, přidám zase olivový olej, hodně hladkolisté petržele, šťávu z citrónu a místo obyč česneku, který radí Zdeněk, přidávám mladý česnek, který se teď dá koupit dobře na trzích. Po chvilce vše vrátím na gril, dogriluju, zejména u kalamárů a krevet to je fakt otázka jednotek minut. Pak zase vše vrátím do původního hrnce/misky, kde zbyla spousta petržele a dobrého oleje, a po chvilce podávám rovnou z něj/ní právě se shora popsaným cizrnovým salátem. Garantuju vám, že je to strašně dobré. Chce to jen vyladit dobu grilování, aby chapadla byla měkká a krevety šly dobře loupat. U krevet se řídím jen barvou, jakmile zrůžoví a trošku se zabarví grilem, jdou dolů (hlavičky mají tendenci odpadat skoro samy).

Tak tohle je momentálně moje preferované jídlo. Škoda jen, že gril mám v moci jen do soboty. Vlastním maličký Weber na uhlí a rozpalovat ho kvůli večeři mě fakt nebaví.

4 komentáře:

  1. Jóó, až budeme od tchána dostávát sluncem pomilovaná rajčata, tak tenhle salátek určitě vyzkouším, protože cirznu fakt miluju. A ne tu v plechovce. A klidně bez přílohy, jen tak, luštěniny mají dost bílkovin, takže maso není ani třeba. A já ho v létě stejně nějak nepotřebuju (ryby jo, na ty mám chuť furt, jak je teplo, ale to je jiná). Takže díky moc, vypadá skvěle!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Madlo. S domácími rajčaty bude salát dokonalý, taky už se na ně těším.

      Vymazat
  2. Určitě mají něco do sebe, ale mě ty plynové grily přijdou takové ošizené. Mně se nejvíc líbí klasické zahradní grily na dřevěné uhlí. Sce si musí dát člověk práci s rozděláním a udržováním ohně, smrdí od kouře, ale to ke grilování prostě patří :-) Jinak bych si připadala jako v kuchyni :-D .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že vůbec na škodu není mít k dispozici obojí. My třeba už několik let máme takový ten malý gril na dřevěné uhlí, ale můžu vám říct, že se s tím dá nadělat spousta parády. Manžel ale pořád chce koupit takový ten velký plynový. Hrozně se mu líbí jeden od https://www.avenberg.cz/k135-grilovani-grily-dle-vlastnosti-velke-luxusni-grily ale já mu to pořád rozmlouvám, protože je docela drahý.

      Vymazat