pondělí 27. ledna 2014

A bez práce opravdu nejsou koláče


Alespoň tyhle jsou dost vybojované. Už dlouho jsem toužil upéct dobré a krásné dvojctihodné nebo také moravské koláčky. Takové, které ukrývají tvaroh i povidla, abych se nemusela rozhodovat, který vybrat. Vyzkoušela jsem pár receptů z internetu, recept tuším z Albert magazínu a nikdy to nebylo ono. Chuťově většinou fajn, ale vzhledově nic, s čím bych byla spokojená. Buď koláčky neměly hezký tvar, nebo povidla nezůstala na místě a stekla po koláčku. V pátek se to konečně povedlo.

Zafungoval recept z Kouzla kuchyně Čech a Moravy anebdědictví našich babiček od Romana Vaňka. Koláčky jsou nadýchané, moc dobré a většina z nich tvar udržela. Rozhodně se zařadí mezi mé oblíbené, myslím, že takové koláčky musí chutnat každému a mám v plánu s nimi udělat ještě spoustu parády.

Dělala jsem ho z poloviční dávky a použila:

Na těsto:
250 g hladké mouky
250 g polohrubé mouky
100 g změklého másla
2 žloutky
100 g cukru krupice
5 g vanilkového cukru
40 g čerstvého droždí
kůra z 1 citrónu
6 g soli
175 g vlažného mléka

Na tvarohovou náplň (udělala jsem celou dávku a celou ji použila, tak nevím):
250 g měkkého tvarohu
40 g cukru moučka
40 g vanilkového cukru
2 žloutky
20 g změklého másla
špetku soli

Povidla jsem použila tak, jak jsem si je v létě uvařila, ale Roman Vaněk radí použít:
200 g švestkových povidel
25 g moučkového cukru
12 ml tuzemského rumu
špetku mletého badyánu

Na drobenku, které mi ale dost zbylo, takže bych použila jen 100 g od každého:
125 g másla
125 g cukru krupice
125 g polohrubé mouky

+ 1 vejce na potření
+ cukrářský sáček

Tak pojďme na to. V kuchařce se dělá omládek tak, že se mouka nasype do mísy, do ní se udělá důlek, do důlku rozdrobí droždí, přilije vlažné mléko a postupně se přimíchává mouka, až vznikne těstíčko jako na lívance, které se popráší moukou a nechá asi 30 min vzejít. Já jsem zvyklá si dělat „kvásek“ z mléka, droždí, trochy cukru a mouky a tak jsem to taky udělala. Ve druhé fázi se přidají všechny ostatní ingredience a uhněte se těsto. Robotem asi 10 min na nízké otáčky.

I přesto, že jsem dělala těsto jen z poloviční dávky, rozdělila jsem ho na dva díly, z nich udělala bochánky a ty pak nechala 45 min zrát pod utěrkou. Mezitím jsem si připravila náplně, resp. v mém případě jen tu tvarohovou. Smíchala jsem tvaroh s cukrem, pak přidala žloutky a máslo a špetku soli. Povidla a spol. se mají jen smíchat. Do každého koláčku by mělo přijít 35 g od každé náplně. Hádejte, jestli jsem to vážila.


Vyzrálé těsto jsem rozválela (kuchařka radí 4mm) a rádýlkem rozkrájela na čtverečky. Podle knihy by vám z této poloviční dávky mělo vyjít 16 koláčků, tedy 8 z každého bochánku, pokud těsto, jako já, rozdělíte. Měla jsem jich o dost víc, vyšly přesně na 2 plechy. Do prostřed čtverce jsem dala lžičku tvarohu, přehla rohy jako do obálky a pak umačkala vše ke středu, aby tvaroh nevytekl. Spojem jsem dala, teď už kulatý, koláček na plech. Je to trošičku piplačka. Koláčky naplněné tvarohem jsem nechala 40 minut kynout a pak je potřela rozšlehaným vejcem. Během kynutí jsem si připravila drobenku tak, že jsem všechny ingredience rukama zpracovala do požadované konzistence.

Pak přišla fáze, které jsem se trošku bála. Nakynuté koláčky se měly prorazit špičkou cukrářského pytlíku naplněného povidly a povidla se měla vstříknout dovnitř koláčku (samozřejmě koukají i ven). Mám jen širokou špičku a navíc umělohmotnou, takže jsem si doprostřed každého koláčku udělala nožem dírku a pak to šlo hladce. Nakonec jsem pořádně posypala koláčky drobenkou a dala je napjatě péct na 15 min do trouby vyhřáté na 160 stupňů. Výsledek se dostavil a s ním i úleva, že se to konečně povedlo. Že je teď můžu upéct kdykoliv bud mít dost povidel, a že se každý bude jen olizovat. Mňam! A díky do Prakulu.

7 komentářů:

  1. Já je peču také podle R. Vaňka, který vystřídal doposud používaný recept od Šárky, za který také dávám ruku do ohně. Jen těsto mi přijde malinko sušší.

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadají báječně, klasická česká kuchyně je poctivá a tím i lahodná, takže věřím, že musí být k sežrání :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, teďka v zimě mě baví víc česká kuchyně než exotika. Ale až se oteplí, vidím se zas někde u manga.

      Vymazat
  3. Tak ty budu muset vyzkoušet a porovnat se svým receptem :) Já dělám "moravské vdolky" podle mého dědečka (http://vareni.ritta.cz/moucniky/moravske-vdolky/) a zatím měly vždycky úspěch. A mám teď hrušková povidla, hmmm...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mńam! Já pořád dělám podle tebe ty plněné rohlíčky. U tohohle receptu je dobrý ten trik s tím, že i povidla se stříknou částečně dovnitř, takže při pečení zůstala na místě a nestekla, což mi u jiných receptů vadílo. Tenhle víkend bych chtěla zkusit hanácké koláče nebo frgále.

      Vymazat
  4. dobrý den, podle jakého receptu děláte hanácké koláče? díky

    OdpovědětVymazat