pondělí 16. května 2011

Jak chutná levandule?



Cítím se jako objevitelka, protože jsem vynalezla recept, který je jednoduchý, zajímavý, funguje a povedl se hned napoprvé. Navíc se jedná o cupcakes, které jsem nikdy nedělala a neměla jsem k nim úplně pozitivní vztah a navrch ještě s levandulí, kterou by mě donedávna nenapadlo při vaření použít.
 
Už jsem se párkrát zmínila, jak mě uhranuly medovo-levandulové bábovičky od brněnského Kokina. Původně jsem se bála, že budou chutnat jako mýdlo. Chutnaly fantasticky, chuť levandule byla jemná, ale zřetelná. A protože v Praze nejsou jen tak k dostání, bylo jasné, že na problém i těsto je skoro zaděláno. Teď ještě, kde koupit levanduli a jak se popasovat s absencí formiček.

Čili, moje původní představa byla, že okopíruju ty bábovičky. Ale jsem nepřítelkyně zbytečností v domácnosti, takže formičky na pidibábovičky nemám a mít nikdy nebudu, stejně jako plech na muffiny apod.. Tak co s tím? Lucie mi poradila, že cupcakes se dají péct jen v papírových košíčcích, stačí, když dáte 3 do sebe. To se mi zdá ideální. Teď ještě sehnat tu levanduli. A zas od Lucie vím, že jí koupila na Kubáni na trhu u stánku s kořením. Tak jsem se vypravila na nový trh Na Františku, kde je krásný levandulový stánek a dostala jsem plnou velkou hrst levandule zadarmo za příslib ochutnávky. Takže díky Lucie a díky Levandulova.cz!
 
Ze získané levandule jsem si vyrobila 2 skleničky levandulového cukru, moučkový i jemný krystal. Jednoduše jsem cukr s trochou levandule smíchala a zavřela do skleničky, aby se cukr pěkně provoněl. Radím skromnost :), přestože jako mýdlo levandule nechutná, je i tak hodně aromatická a nezvyklá, takže není potřeba to nijak přehánět, řekněme plná sklenička od marmelády cukru a k tomu půl lžičky levandule.
 
No a je to, směle do toho. Papírové košíčky mám od Tescomy, vysoké jsou 2,5 cm a nahoře široké 6 cm. Protože to byl pokus, udělala jsem 6 kousků. Na 6 ks levandulových cupcakes tedy budete potřebovat:
 
Těsto:
1 vejce
90 g mouky (prosila jsem si půl hladké a půl polohrubé)
60 g másla
100 g levandulového cukru krystal
velký panák mléka
asi půl lžičky prášku do pečiva
30 g mletých ořechů
 
Krém: není můj vynález, vycházela jsem z receptu na Red Velvet Cupcakes, který najdete u Lucie a na Joy of Baking.com
 
125 g krémového sýry typu Philadelphia (já použila Soft cheese natural Tesco value, který se mi osvědčil i na cheescake)
25 g levandulového cukru moučka
90 ml šlehačky
 
Postup je začátečnicky snadný. Nejdřív jsem si prosela cukr, aby tam té levandule nebylo moc a do cukru k použití vrátila levandule jen trošku. Vejce, cukr, ořechy a měkké máslo jsem šlehala až se pěkně spojily. Postupně jsem přidávala mouku, do které jsem předem přimíchala prášek do pečiva. Když bylo těsto díky mouce moc husté, přidala jsem mléko. Množství jsem odhadla na velkého panáka, ale postupujte od oka, těsto má být spíše husté, ale ne tuhé.
 
Takto připravené těsto mi vyšlo přesně na 6 košíčků, které jsem si připravila na plech a naplnila tak do 2/3, možná lehce přes a pekla cca. 20 min a 180°C. Že jsou cupcakes hotové poznáte od pohledu nebo pomocí špejle. Po lehkém vystydnutí jsem hned 1 kousek snědla, abych se přesvědčila, že všechno klaplo a výsledek je jako ořechová bábovka s fajnovou levandulovou chutí. Takže i bez krému těsto obstojí a pokud na rozdíl ode mě formu na malé bábovičky máte, můžete to zkusit jen tak.
 

Já jsem nechala zbylých 5 cupcakes vystydnout a připravila si krém tak, že jsem ušlehala šlehačku dotuha a do ní pak přimíchala sýr a levandulový moučkový cukr. Tady radím neujídat nebo eventuelně navýšit množství surovin, jinak vám to nevyjde a ten krém je fakt strašně dobrý. V tátově špajzu jsem našla starou hliníkovou zdobičku na dorty a po lehké očistě jsem s ní cupcakes nazdobila krémem a navrch přisypala pár kvítků levandule (před konzumací klidně odstraňte, pokud by to na vás bylo moc). A hotovo! Jo, kdybych neměla trošku fobii z používání potravinářských barviv, klidně bych ten krém obarvila lehce na fialovo, určitě by to vypadalo bezva
 

Jsem z té chuti vážně nadšená a doporučuju vám tenhle recept vyzkoušet. Při shánění levandule dejte pozor, aby nebyla nějak chemicky ošetřená. Prý se na ní cosi stříká, aby více a déle a voněla. A dejte mi kdyžtak vědět, jak to všechno dopadlo :).

15 komentářů:

  1. vypadá to moc krásně. Cupcakes jsem zatím na chuť ještě moc nepřišla, zdají se mi moc hutné a suché a s často přeslazeným krémem, alele ty tvoje levandulové vypadají luxusně. Já už jsem z několika levandulových receptů hodně namlsaná, jenže u nás na malém městě mám velký problém sehnat levandulové kvítky - trhy tu nemáme a dobře zásobený obchod s kořením taky ne. Takže mi asi nezbývá, než si počkat na léto a očesat pak levanduli tchýni na zahrádce :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadajú super,ja som KOKINOVSKÉ bábovičky tiež robila ako cupcake, ale bez krému navrchu.A ja som sa k levandulovej chuti dopracovala tak , že som do rozpusteného masla dala levandulu, potom som precedila.To ale nie je z mojej hlavy ale z jedného skvelého food blogu.Inak keď máš fobiu z potravinárskych farieb, čo tak kvapka čučoriedkového sirupu? to by mohlo zafarbiť nie?

    OdpovědětVymazat
  3. Madla: Díky. Zkus se zeptat na levanduli v lékárně, já jí teď cestou na oběd koupila v bylinářství jako levandulový květ - čaj, za 44 Kč veliký pytel alespoň na 100 cupcakes :). Každopádně můj základ je taky celkem suchý, prostě jako asi bábovka, ten krém je výborný, lehce nakyslý po sýru, mám ho v plánu zkusit i na mrkvové cupcakes až nějak vykoumám recept.

    Tina: Sirup je bezva nápad, ale nevím na kolik to ovlivní chuť, protože ten krém mi takhle hrozně chutná. Ale tu fóbii mám v plánu překonat :)

    OdpovědětVymazat
  4. No teda, ty jsou krasny! Myslim, ze asi budu vecer pect... Treba taky vynaleznu neco dobreho...

    OdpovědětVymazat
  5. Lucie: Tak vynalézej, držím palce! Mě cupcaky začaly bavit, tak zkusím ještě ty mrkvové. A počkej až uvidíš, jak dopadla falešná charlotta (coming soon).

    OdpovědětVymazat
  6. Krása, asi budu muset překonat svoji lenost a taky se do cupcakes pustit. V plánu je mám už dlouho, pokaždé když vidím nějaký skvělý výsledek, např. jako "U Lucie" a teď tady.

    OdpovědětVymazat
  7. Nela: Rozhodně se cupcakes není třeba obávat, alespoň tyhle byly rychlé a obravdu jednoduché. Ještě mě dneska ráno napadlo přetvořit do cupcakes mojí oblíbenou cuketovou buchtu. Ten krém k ní totiž bude taky děsně dobrý, tak snad už brzy....

    OdpovědětVymazat
  8. taky jsem dělala medovo-levandulkový cupcakes, na Velikonoce. S fialovým krémem, taky z cream cheese. Tu levanduli jsem v těstě normálně nechala. Bylo to dobrý, moc, ale jak už jsem od rodinky očekávala, byli poněkud xenofobní.

    OdpovědětVymazat
  9. Jiturka: Člověk se holt vždycky nezavděčí :)

    OdpovědětVymazat
  10. No mne zas levandulovy pan poradil, posypat levanduli kozi syr a zakapnout dobrym olivacem (mimoto me take podaroval hrsti levandule zdarma, kuji.. pane, jestli to ctete). Neni to vubec spatne, zaradil jsem kazdopadne do sveho repertoiru.

    OdpovědětVymazat
  11. Gerbill: Taky to vyzkouším, po nákupu v lékárně jsem levandulový magnát, Kačka, co se stále nemůže přihlásit a už toho má tak akorát...

    OdpovědětVymazat
  12. Já používám do levandulového těsta kromě květů levandule i esenciální levandulový olej. Vzhledem k tomu, že je to na jídlo, tak pouze BIO a velmi skromně!!! Na uvedené množství surovin bych dala jednu kapku a bohatě by to stačilo.

    OdpovědětVymazat
  13. Anonymni: olej je urcite bezva reseni, mam ho v planu nejak vyrobit. Zatim jsem u vanilkove esence, ale na levanduli taky dojde.

    OdpovědětVymazat
  14. Kaci a vanilkovou esenci vyrabis z vodky nebo oleje?

    OdpovědětVymazat