neděle 22. května 2011

Rozhněvaná holka protestuje!


Proti sněmu, proti dýmu, proti všemu protivnýmu protestovali už Jiří Šlitr s Jiřím Suchým v mém oblíbeném protesongu "Proti všem". Proti sněmu principielně nic nemám, ačkoliv záleží na tom, kde se koná. Za to mám dneska sakra hodně proti řidiči autobusu č. 191 a potažmo celému Dopravnímu podniku.

Ráno jsem se probudila nějak brzy, tak jsem vstala, potěšila se pár minutami s Jirkou Babicou, který na sporáku "griloval" rybu ve speciální grilovací misce nejmenované značky, kterou propaguje. Dumala jsem nad tím, jaký  je rozdíl oproti normální pánvičce, ale nevydržela jsem se koukat dost dlouho na to, abych Jirkovo tajemství odhalila. Každopádně mě mistr inspiroval k tomu, že jsem se rozhodla vyrazit na nákup a něco kloudného uvařit/upéct.

Jsem holka ekoložka a taky neumím moc řídit, čili ani nemám auto, za to mám 2 kola, 1 "velké", to se jmenuje Egon a 1 malé - černá Běta. Běta je celkem novou členkou domácnost a zatím se sžíváme. Pořídila jsem si jí na cesty do práce, protože je maličká a tudíž nezabírá v kanceláři žádné místo a taky se na ní dá jezdit i v sukni, a to já zas potřebuju. Běta má oproti Egonovi tu hlavní výhodu, že je skládací, takže se dá složit do malého úhledného balíčku a dá se s ní jezdit autobusem nebo tramvají... jsem si tedy myslela. Já totiž bydlím skoro na Strahově, takže to mám odevšad do kopce. No a jak říkám, Jirka mě inspiroval, já vzala Bětu a myslela jsem si, že si vyjedeme 1 zastávku k televizní věži a pak si krásně pofrčíme do Kauflandu.


Ale chyba lávky, autobus sice jel (on totiž takhle v sobotu dopo jezdí jen 2x za hodinu, chápete to?), ale pan řidič mě z něj moc milými slovy vyhodil řka "ať s tím kolem vypadnu". Snažila jsem se mu asertivně vysvětlit, že složená Běta je zavazadlo a rozhodně se v souladu s přepravním řádem autobusem svézt může, ale byl neoblomný a já neměla tu drzost říct mu, ať si laskavě zavolá na dispečink a nechá si přepravní řád připomenout, nebo ať mě nechá vyhodit někým povolaným... tedy ne, že bych nebyla dost oprsklá na to, abych mu to řekla, ale bylo mi líto cestujících, kteří by tomu všemu museli přihlížet, a těch, kteří už třeba 20 min čekali dále na autobus, když jezdí tak skvěle často. Každopádně mě úplně vytočil, kopec jsem si vytlačila a pak se rozjela po cyklostezce na Ladronce směrem ke Kauflandu, aby mi pro změnu nějaká bruslařka vysvětlila, že jí na té cyklostezce s kolem překážím a jestli tedy nemůžu jezdit tím štěrkem mimo, když tam lidi bruslí. Probudila ve mně latentní agresivní sklony. Sakra, co jí dává důvod si myslet, že modrá značka s bílým kolem znamená stezka pro bruslaře, cyklistům vjezd zakázán? Co používat mozek, zapojit slušnost a trochu ohleduplnosti?

Přiznám, že společné stezky pro cyklisty a bruslaře považuju za hodně problematické, z Modřan na Zbraslav už nejezdím vůbec, protože je tam strašně moc lidí a mám hrůzu z toho, že mi vjede pod kolo malé dítě a já mu nějak ublížím. Chápu, že bruslení vyžaduje specifický terén, na druhou stranu, přece nebudu jezdit po silnici, když už teda pár cyklostezek v Praze máme. Co si o tom myslíte vy? Je správné a bezpečné, aby se bruslaři, chodci a cyklisté motali mezi sebou na těch pár místech, kde se dá na brusle i na kolo. Myslíte, že stačí vzájemná ohleduplnost (tím myslím mimo jiné i to, že chodci by se na takových místech opravdu spíše vyskytovat neměli) nebo by se to mělo nějak řešit? To děvče mě dneska fakt naštvalo, nechtěla jsem se hádat, stejně bych nevyhádala vůbec nic, ale říkám si, že by se nad tím měl někdo v rámci bezpečnosti zamyslet, tak to dělám.

Taky jsem napsala do Dopravního podniku, který, jistě kvůli zvýšení počtu přepravovaných osob a snížení počtu těch, kteří si vozí zadek dnes a denně do práce autem, rozhodl o lehkém zvýšení jízdného na naprosto absurdní výši, která převyšuje i jízdné v mnoha evropských velkoměstech, jestli by mi mohli poskytnout nějaké "oficiální" stanovisko k přepravování skládacích kol ve složeném stavu v dopravních prostředcích. Jsem zvědavá, co mi napíšou, protože pokud Běta opravdu nebude smět do autobusu a do tramvaje, ačkoliv už několikrát bez problému jela, bude její postavení vůči Egonovi dost nerovnoprávné, protože je to prostě takové subtilní děvče a jízda na ní se mi nezdá zdaleka tak pohodlná a bezpečná jako na "normálním" kole.

Tak co vy, protestujete taky proti cyklopolitice naší matky měst? Přijde vám, že jízda na kole po Praze je hazard nebo, že by se naopak mělo jezdit víc? Jste zapálení bruslaři a cyklisté, kteří jezdí po stejných trasách vás štvou nebo je respektujete?

Nemůže to být holt pořád jenom o jídle, některá témata jsou pro mě stejně naléhavá :).

20 komentářů:

  1. Dobrý opruz. Ten řidič byl debil, mě zatím nikdo se skládačkou nevyhodil. Jsem zvědavá, co ti napíšou.
    S traumatickými zážitky musíš v Praze jako cyklista počítat, už mě taky pár lidí vytočilo, včetně vulgárních důchodců a poznámek o shození z kola. (Jezdím ohleduplně.)
    A k tomu motání chodců, cyklistů a bruslařů - v Pardubicích to funguje v pohodě včetně toho, že cyklisti jezdí po chodníku (rozumným tempem), když není stezka. Nikomu to nepřijde divné, lidi jsou na to zvyklí. Třeba k tomu Praha taky časem dospěje, ale do té doby člověka sem tam někdo nas*re...
    Běta je krásná :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Michala: Taky jsem moc zvědavá, hrozně ráda bych s tím papírem tomu blbečkovi příště zamávala před očima :).

    Já jsem se to teď ježdění po Praze spíš vyhýbala... abych se nemusela v práci převlíkat, abych domů nemusela šlapat do kopce, aby mi kolo nepřekáželo, ale s tím je s Bětou konec. A taky jsem zjistila, že do lanovky už se může i s velkým kolem, což je super.

    Asi se stanu aktivistkou :)

    OdpovědětVymazat
  3. To je hnusák. Já bych se hádala, cestující, necestující, a nějak nejlíp tak, aby tě ještě politovali a dali mu co proto. Úplně si to dovedu představit, a trochu mě naštval (a pěvně doufám, že ti DPP dá za pravdu, protože tím by skládačky úplně zazdili...):)
    V Praze se na kole bojím (chodníky moje milené), navíc ho tu zatím nemám, ale už se na tom pracuje.)

    OdpovědětVymazat
  4. no ve vsem mas pravdu chce to ohleduplost od kazdeho. a ze by Betka nesmela do autobusu to se me zda divne budu se tesit jak to dopadne!Na stezku asi jen vecer a nebo brzo rano a je to ok to jsi tam "skoro" sama :-) Martina H

    OdpovědětVymazat
  5. farfalla: Taky doufám, že mi napíšou, že skládačka do MHD smí... už jsem s ní ale xkrát jela, i ve vlaku, kde jsem za ní neplatila, protože se považuje za zavazadlo, tak snad to klapne. Jinak v centru jezdim taky po chodnících, i když to fakt vyžaduje opatrnost. Dneska jsem to vzala přes Petřín a Karlův most, který je ráno prázdný a byla to paráda.

    Martinka: Já už přes tu vaší stezku vůbec nejezdím, brzy ráno se tam nedostanu a z výletů taky jezdíme spíš kolem 5, kdy je tam furt narváno. Ale po druhé straně řeky se jezdí dobře a mám v plánu si najít nějakou dobrou cestu až k vám, abych mohle jezdit za Nelinkou :)

    OdpovědětVymazat
  6. po druhe strane je to super to mas pravdu :-) a cestu najdes Nela uz se tesi az prijede TETA Klara a neco dobreho mamince uvari a ona to pak ochutna :-D Martina H.

    OdpovědětVymazat
  7. Martinka: Já mám v plánu, že přijedu na Zbraslav a ty mi přijedeš naproti, abych se neztratila :)

    OdpovědětVymazat
  8. Kterej z nich to byl? http://www.youtube.com/watch?v=8qacVvm-8ao (-:

    Co se týče těch cyklostezek - podle mě se tam cyklisti s bruslaři holt prostě musí vejít, i když to znamená, že občas je třeba přibrzdit. Když slečna dojede pomalejšího bruslaře, taky bude muset někdy počkat, až bude moct předjet. Chodci a běžci by se imho měli držet stranou, pokud tam k tomu mají vhodný terén (občas mají paralelně s cyklostezkou vyznačený svůj pruh, na Ladronce mají ten měkký pás vedle.)

    OdpovědětVymazat
  9. Kytka: jojo, právě v tom pruhu mi slečna naznačovala, že bych měla jet.

    Všichni: Tak si představte, že jsem dostala milou odpověď z DP, že jeden rozměr mojeho kola překračuje o 6 cm povolené rozměry spoluzavazadla a tudiz s nim do autobusu nesmím.

    Cituju: Přeprava zavazadla je limitována maximálními rozměry 50 x 60 x 80 cm (u předmětu deskového tvaru 150 x 150 x 10 cm); dle Vašich údajů o rozměrech Vámi přepravovaného zavazadla (29 x 80 x 66 cm) však jeden rozměr tuto hranici přesahuje a toto spoluzavazadlo tedy není možné ve vozidlech MHD přepravovat.

    Tak to mě buď klepne pepka nebo budu spolehat na to, že mě vezme nějaký normalní řidič, který to nebude přeměřovat (nebo vyndám sedlo)... Ještě, že se s kolem může do lanovky!

    Nicméně, jsem překvapená jak rychle a korektně mi odpověděli.

    OdpovědětVymazat
  10. To je strašněj příběh a opravdu ošklivej pan řidič. Já bych asi na tvým místě vytrval, ale chápu tvoje důvody k opuštění autobusu. Na druhou stranu, kdybys vydržela, nezískala bys jasný stanovisko DPP... Já myslím, že Běta na těch 66 nevypadá a že bych jezdil dál, s kopií přepravních podmínek v kapse a dělal jako že nic (že má těch 60) - tady si vzpomeň na Zuzku, ta to umí moc dobře :-) A kdyby se náhodou objevil neoblomný řidič a ještě navíc s metrem, tak vezmeme pilku na železo a zkrátíme o 6 cm sedlovku, která je určitě pro tebe zbytečně dlouhá.
    Matěj

    OdpovědětVymazat
  11. No to je sranda. Tak on ten autobusak mel vlastne pravdu. Mozna bys mu mela upect mrkvovy cup cake a donest jako omluvu...

    OdpovědětVymazat
  12. Matěj: Přesně to si říkám, teda ne, že bych chtěla to Běty řezat, ale že to prostě nemůžou od oka poznat a metrem to asi přeměřovat nebudou. Autobusy ale naštěstí k životu s Bětou úplně nepotřebuju, vystačím s lanovkou a tramvají, kde se snad ztratím líp.

    Dáňa (nebo BB?:): Cupcakes peču jen těm, co jsou na mě hodný a ten autobusák byl debil, vůbec nezkoumal jak je to kolo velký.

    OdpovědětVymazat
  13. Já se na kole jezdit bojím kdekoli jinde než na cestě Břeclav - Lednice (přes Kančí oboru), popř. Břeclav - Pohansko a to ještě mimo sezónu, kdy tam není milion hrr cyklistů ve vypolstrovaných šortkách jezdících závodním tempem, aby si náhodou neodnesli zážitek z krás LVA. Ve městě vůbec - i v Břeclavi oproti 90% místních - radši chodím pěšky. Cyklistů se bojím taky (mají ve zvyku mě srážet - ne že bych jim pod to kolo vlezla!). Ale teď jsme v Náchodě potkali dva milé chlapce, kteří - zvonek nemaje - zdálky na sebe voláním upozorňovali a za uvolnění cesty slušně poděkovali. Já velmi ráda uhnu, ovšem musím o kolaři vědět. Zabrána v družném hovoru se společníkem většinou svištění pneumatik na asfaltu neslyším.

    OdpovědětVymazat
  14. Olinka: Ale zas okolí Břeclavy je superkrásné, já tam jezdím každý rok.

    Zvonek tedy mám, ale na chodníku nepoužívám, protože uznávám, že tam s kolem nemám co dělat... leda snad na cizince v nejcentrovatějším centru Prahy, protože těm na ježdění na kole po městě nic divného nepřipadá. Dříve jsem jezdila do práce na kole jen výjimečně, teď z toho chci udělat pravidlo, tak jsem zvědavá, jestli to půjde realizovat bez zranění, nadávek a hádek...

    OdpovědětVymazat
  15. Já jsem dneska jezdila po Pardubicích, ke dvěma doktorům a jednou na jídlo, celkově tak 20 km vysloveně pojíždění. Tak jsem si to užila, že jsem nebyla za exota. V tomhle je Praha fakt opruzácká.
    A na 6 cm s*re pes!:)

    OdpovědětVymazat
  16. Michala: Nejen, že nemůžu s kolem do autobusu, ale ani se nemůžu přihlásit k vlastnímu blogu a napsat komentář, to je fakt skandál!!!

    Každopádně perník + cyklostezky na chodníku = rovná se ráj. Byla jsem v Pardubicích před asi 3 roky a říkala jsem si, jak to tam mají skvěle udělané. Ale toho se v Praze nedočkáme, to je jistý...

    OdpovědětVymazat
  17. Čerstvá zkušenost z Paříže a skvělého systému Velib (kolo jde pronajmout na den, týden, rok - na den za 1,70 eur) je to městské bytelné kolo, stojany jsou všude i v tak obřím městě jako paříž. jedna jízda nemá být delší než půl hodiny, pak je třeba zaparkovat (a za další dvě minuty je možné kolo půjčit opětovně.) Samozřejmě jednu výpůjční jednotku lze protáhnout, ale za to si systém odečítá další prachy. Je to geniální a my jinak nejezdili, spolu s davy pařížanů (hodně lidí má navíc své kolo). Takže ulicemi sviští skoro pořád houf cyklistů a stezek taky moc není, Frantíci to vyřešili tím, že symbol kola zakreslili na bulvárech do pásu k autobusů. Takže klidně jedete obklopeni auty, skútry, busy a dalším rojem cyklistů - kupodivu jsem se nebála, skoro ani na těch obřích čtyřproudových kruhácích jako je Bastilla. Řidiči s tím totiž počítaj, ba co víc počíta s tím, že cyklista tam kdykoli vletí, protože tam se rukou odbočování nějak zásadně neukazuje a řada kolařů prosviští křižovatky klido na červenou. Kdybych tady zkusila jen minimum toho, jak se jezdi tam, myslím, že by mě už někdo zmrzačil - buď by mě srazil, nebo by si pro mě došel, aby mi osobně vysvetlil, jaká jsem kráva.
    Dv

    OdpovědětVymazat
  18. Dv: Ja se nad temi koly rozplyvala v Parizi uz pred 4 lety. Ted uz jsou k videni i v Londyne a taky treba v Karline. Z Karlina se holt stava svetova ctvrt, maji pujcovaci kola a Salek kavy... zavidim.

    OdpovědětVymazat
  19. No ale v Lodýně prý používá málo lidí..fakt je, že v Paříži jsou ty kola všude. No a co se týče Karlína, to by mě tedy zajímalo :) no..ale já jsem z Nuslí, taky dělňácká čtvrť, ovšem nikoli módní.
    Dv

    OdpovědětVymazat
  20. Holt ten řidič asi neměl rád kola. Výrobci skládaček ale na takové nevrlé pány myslí a dělají speciální vaky, do kterých se kolo rychle schová a neprovokuje. Myslím, že pak už to nikdo řešit nebude.

    Mám podobnou skládačku a zatím jsem teda MHD nevyužil, ale koupi vaku plánuju. Problém, který ale nevyřeší ani vak, je přeprava vlakem (R, Ex, IC, EC) - myslel jsem, že se vejde na "poličku", ale nevešlo. Naštěstí jsem jel v neexponovaný čas, takže jsem složeným kolem zabral uličku nebo část kupé a průvodčí nic nenamítali. V plném vlaku by to ale nešlo. Tam asi jedině rezervace do úschovy (pokud nechci 3 hodiny stát na představci, kde bych asi taky nikomu se složeným nevadil).

    Pro dojíždění po Praze doporučuju nastudovat trasy na http://prahounakole.cz/kudy-po-praze/ (hlavně těch 11 hlavních tras). Sám podle toho skoro beze změn jezdím Vinohrady - Dejvice ke vší spokojenosti.

    Přemysl

    OdpovědětVymazat