neděle 11. září 2011

Radím spěchat a ne pomalu...


... do Lidlu. Pokud máte ještě proti Lidlu předskudky, je čas je odhodit. Jediný argument, který beru, je zásadovost ve věci těch nešťastně pokácených stromů, ale i tak, nerozmyslíte si to? Teď mají totiž kaštanové pyré.

Jedna z výrazných vlastností, které mám je, že si pamatuju hrozně moc věcí a ano, jsou to zpravidla hovadiny, ale nikdy nevíte, kdy se vám bude hodit informace, že bratři Mrštíkové prožili dětství v Ostrovačicích u Brna apod.. Taky mám hodně vyvinutou chuťovou paměť, která mě dokáže vrátit i o spoustu let zpátky. Na fóru na cuketka.cz je zajímavé vlákno s názvem "Co jste si dobrého koupili v Lídlu", a včera tam někdo napsal, že kaštanové pyré (250 g/19,90 Kč). Hned jsem si vzpomněla, že kaštanové pyré dělala babička, když jsem byla fakt malá a že asi před rokem mi táta odmítnul vydat náš starý mlýnek na maso s tím, že co kdyby ho potřeboval na kaštanové pyré (což mi přišlo dost absurdní, protože posledních asi 20 let si kaštanové pyré u nás doma nepamatuju).


Tak jsem nelenila a při dnešním výletě s kamarádkami jsem si nechala zastavit u Lidlu a nakoupila kromě obvyklé čokolády na vaření, smetanového jogurtu a gorgonzoly i 4 balíčky kaštanového pyré, které se ukrývalo v mrazícím boxu mezi mexickými zázraky týdne, pod velkou cedulí "omezená nabídka". Vyrobené je v Maďarsku (spolu se Slovenskem jsou Maďaři kaštanová velmoc) a obsahuje 72% kaštanů a zbytek tvoří cukr + rumové a vanilkové aroma.


Cestou domů pyré pěkně povolilo, tak jsem ho prohnala mlýnkem na maso (mačkadlo na brambory by posloužilo stejně dobře), aby udělalo pěkné provázky jako na obrázku, a při vzpomínce na dezert Montebianco, který se celkem běžně podává v Itálii dala navrch šlehačku a hořké kakao, a kdybych nespěchala, tak bych do toho rozpustila i hořkou čokoládu. A paráda, chutnalo to stejně jako před lety od babičky, byla jsem fakt nadšená. Tak jsem zavolala tátovi, ať si rychle jede pro pyré, dokud ho mají, aby konečně užil ten mlýnek a ten mi na oplátku prozradil, že babička tam rozhodně dávala čokoládu a navíc dávala navrch plátky mandlí.

Uznávám, není to zrovna bůhvíjaký objevný recept, ale je to docela netradiční dobrota a za 19,90 Kč, nekupte to! Vlastně, kupte to!

P.S. To, že jsem měla vážně skvělý víkend, včetně nákupu zásob kaštanového pyré neznamená, že jsem dnes velkou část dne nemyslela na to, co se stalo před 10 lety. Takže kamarádi, mějte se rádi a klidně si to dávejte najevo, člověk nikdy neví, co bude zítra (kromě toho, že bude světový den čokolády, říkali dneska ráno ve Studiu kamarád).

18 komentářů:

  1. Bude ve věci kácení a bojkotu Lidlu nadále zásadový a kaštanové pyré si koupí v Makru, minule ho tam viděl (-:

    OdpovědětVymazat
  2. Kačka téměř Řidička12. září 2011 v 9:21

    Zásadosaurus: Schvaluju! Teď, co možná budu majitelkou vozu, si taky nechám udělat kartu do Makra :)

    OdpovědětVymazat
  3. Po přečtení diskuzního příspěvku na fóru cuketka.cz a článku tady jsem vyrazila do místního Lidlu. Kaštanového pyré spousta, podle mých kamarádek věc nikdy neviděná,tudíž nekupovaná nikým :) Ukořistila jsem si čtyři balíčky, teď čekají na další využití v mrazáku.

    OdpovědětVymazat
  4. Kačka Žvýkačka13. září 2011 v 13:25

    Lůca: Chválím! Já si udělala zásoby proto, že to asi budou mít jen omezenou dobu a pak by mi to bylo líto, protože první balíček už mám v sobě a vypadá to, že mám zaděláno na další jídelní závislost. U Cuketky už někdo kafral, že mu to pyré nechutná, tak jsem zvědavá na další reakce. Kdyžtak ho odkoupím :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pro mě je vůně z dětství taky kaštanová,ale neevokuje mi ho pyré, nýbrž čersvé pečené kaštany,na které byl přeborník můj děda.úplně ho vidím,jak stojí v kuchyni u trouby a přísným okem je kontroluje(normálně babičce do kuchyně mohl jen přes její mrtvolu,byly však 2 výjimky-pečení kaštanů a vaření kukuřice).A jelikož jsem ze Slovenska a prvních 10 let jsem prožila tam,neměli jsme o kaštany ani pyré nikdy nouzi(v Blavě je prodávají snad na každým rohu a jak nastane podzim,doslova o ně zakopáváme:)Pyré tam úplně normálně prodávají i v Tescu(a žádná "sezónní nabídka").Jak děda umřel,taky sme kaštany hrozně dlouho nedělali,ale minulý rok jsem byla v Blavě v parádní malinkaté čokoládovně pod Michalskou bránou a já si po dlouhé době dala kaštanové pyré se vším všudy,co do správného pyré patří-teda se šlehačkou,čokoládou,rumem. Skoro sem se rozbrečela,jak mi to dědu připomnělo...
    JInak pyré je dobrý i do různých koláčů,ale nejlepší je stejně jen tak ukrajovat z kostky nožíkem(už jen kousíček,tak a naposledy,no,už jen jedno ukrojení a fakt to schovávám...kam mám vyhodit prázdný obal?:)

    jinak souhlasím se Stromosaurem,mé eko-cítění i nadále Lidl bojkotuje a vydává se směr Makro a slovenská sámoška:)

    OdpovědětVymazat
  6. Kačka Žvýkačka15. září 2011 v 18:19

    Arion: Docela mě to dojalo :), je fajn mít tyhle jídelní asociace. Já je mám i na voňavky, jak někde ucítím nějakou vůni, kterou znám, hned si to spojím a vzpomínám.
    Arion + Kytka: Jsem na vás pyšná, jste fakt zásadoví!!!

    OdpovědětVymazat
  7. celkově nijak zvlášť zásadový není, ale bojkot Lidlu mu nedělá žádný velký problém. Tedy nedávno ho porušil, ale to bylo ve Švédsku.

    OdpovědětVymazat
  8. Kačka taky bojkotovačka18. září 2011 v 9:18

    Kytka: Tak mně se všelijaké bojkoty ze zásadovosti líbí, ale zrovna s Lidlem problém mám, protože život bez jejich čokolády na vaření, celkem fajn gorgonzoly a skvělého smetanového jogurtu si moc nedovedu představit :)

    OdpovědětVymazat
  9. Hm, dneska jsem na to pyré koukala přišlo mi moc zajímavé a přemýšlala jsem co s ním. Myslíte, že by z něj šla i polévka?
    Ad bojkot (nejen Lidlu) - co je na něm obdivuhodné? Bojkotujete i jiné super/hyper, které vykořisťují své zaměstnace (ad kauza Tesca), nakupujete zboží privátních značek, popř. zboží v akci (kým je asi tak sponzorovaná, řetězec o nebude...)? A chodíte nakupovat k Vietnamcům/ do večerek? Vy to vědět nemůžete, protože tam nenakupujete, ale mnoho maloobchodníků si kupí vozíky akčním zbožím právě z Lidlu.
    To nebyla slova právě k Vám, ale ke všem hrdým "lidlbojkotérům". Ať si každý nakupuje, kde chce a nenakupuje také, jen mi přijde škoda kvůli místu nákupu někoho odsuzovat...
    Všem krásnou neděli,
    E.

    OdpovědětVymazat
  10. Kačka Žvýkačka18. září 2011 v 17:36

    E: To ale vůbec není o tom, že ti, co v Lidlu kvůli kauze s kácením stromů nenakupují, by odsuzovali ty, co tam nakupují. Je to o tom, že svým postojem chtějí dát najevo, že s takovým jednáním nesouhlasí a nepodporují jej a je to jejich osobní volba a já jsem pro. Nikdo tady přece nepsal, že je odsouzeníhodné v Lidlu nakupovat.

    Polévka z toho asi udělat nepůjde, protože pyré je opravdu sladké, s výraznou chutí rumu. Uvažuju o použití do nádivky, ale ani tam si nejsem jistá, jestli rumové aroma a cukr nebudou příliš.

    OdpovědětVymazat
  11. E.: Bojkot Lidlu je mé soukromé rozhodnutí, rozhodně do něj nikoho nenutím, ani se škaredě nedívám na ty, kdo tam nakupují, je to jejich věc a vím, že se tam dá při dostatečné opatrnosti nakoupit dobře. Jinak čím dál víc přecházím u nákupů na celkem zvláštní kombinaci přímé nákupy od malovýrobců a nebo Makro...

    Kačka: čokoládu na vaření kupuju většinou jednu Belgickou 70ku v Makru, plísňové sýry nejím a jogurt jsem si v poslední době oblíbil ten z bučících dodávek (Němcovi, Radonice). Když ho nemám, beru litrovou Moravii v krabici, u ní je mi sympatické to ekologické balení a chuťově mi nepřijde špatná, je pravda trochu řidší (což je ale lepší, než kdyby byla superzahuštěná škrobem), takže nemám problém (-;

    OdpovědětVymazat
  12. Připadám si jako šťastný člověk, protože mi kaštanové pyré prostě nechutná, a tudíž nemám problémy s jeho sháněním :))

    OdpovědětVymazat
  13. Kačka Žvýkačka21. září 2011 v 12:30

    Ája: Dobrý přístup, štěstí je třeba hledat ve všem :).

    OdpovědětVymazat
  14. Ach jo, to mám za to, že jsem dlouho nečetla. přišla jsem o takový super levný, rychlý a určitě i dobrý dezert. Já totiž nikdy kaštanové pyré nejedla. O to mne v dětství ochudili. Tak snad jindy, akce se v Lidlu občas opakují.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  15. Hm, tak pyré jsem taky prošvihla - ale 11. září jsem byla v italském Lidlu a přecházel mi zrak. Pasta fresca kam oko dohlédlo, mascarpone tak levné, že by člověk zaplakal... :-) Ale myslím, že pyré bývá v Lidlu docela často, tak snad příště...
    slečna Barbora

    OdpovědětVymazat
  16. hlasim, ze ve Zdare n.S. porad jednu krabici maji a dokonce za 14,90/ks :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Kačka Žvýkačka26. září 2011 v 15:24

    Martek: Neuvěřitelný, vy se tam ve Žďáře tedy máte!

    Barbora: Já ještě dokupovala zásobu ve čtvrtek, takže asi i v Praze pořád mají. Tu čerstvou pastu v italském Lidlu taky kupuju, tedy tu neplněnou, mají jí tam dobrou, dělanou na bronzu.

    OdpovědětVymazat
  18. Kacko, to je asi jedina vyhoda :-D mistni lide nevi, co je to za lahudku a nechavaji je takovehle laskominy vzdy chladnymi :-D

    OdpovědětVymazat