středa 27. července 2011

Chutně, zdravě, HRAVĚ!

Nějak jsem za posledních pár měsíců nakynula a není to zvýšenou konzumací drožďové pomazánky. Takže se začínám krotit, odpírám si bůček a jiné laskominy a zamýšlím se nad tím, co chutná skvěle, je samo o sobě nepříliš kalorické nebo se to dá udělat v nějaké odlehčené verzi. Co takhle rozbořit mýtus, že zdravé a "dietní" jídlo musí být hnusné a cesta k pár shozeným kilogramům je dlážděna jen hladem, smutkem a odříkáním?

Jdu do toho! Předem ale avizuju, že nemám problém se sportem a věnuju se mu poctivě min. 3x týdně, takže prosím neberte tenhle a následující příspěvky jako rady jak snadno zhubnout. Nechte se inspirovat a třeba to zkuste to se mnou. Budu se snažit prokázat, že i zdravé vaření může být zábavné a dobré. Tak co, přidá se někdo?

Začnu "zlehka", aby tělo nedostalo šok. Tou plněnou paprikou s jehněčím, o které jsem nedávno psala, v nezahuštěné rajské omáčce. A jelikož je to vlastně maso se spoustou zeleniny, další přílohy netřeba. Pokud budete jíst se strávníky, co si přílohy mohou dovolit, knedlíky nebo rýže jsou jistě ta pravá volba. Recept bude spíše popisný, nic jsem nevážila a navíc jsem vařila jen zkušební 2 kousky.


Nejdříve jsem si připravila maso. Koupila jsem jehněčí krk s kostí, takže jsem ho vykostila a namlela. Šlo to snadno. Pak jsem začala s přípravou omáčky. Na olivovém oleji jsem smažila polovinu červené cibule nakrájené na malé kostičky a po chvilce přidala konzervu s rajčaty. Vozím si z Itálie "Polpa - pomodori in finissimi pezzi" od firmy Mutti. Jsou to loupaná rajčata nakrájená na maličké kousky, ideální na omáčky i polévky. Zkuste se po nich někde podívat, třeba se dají sehnat i u nás. Nemusím asi říkat, že ještě lepší by bylo použít rajčata čerstvá, ale to by přípravu protáhlo o spařování, loupání a delší čas vaření. Tak já použila tu konzervu, která má 400 g. Nechala jsem vše provařit, přidala přiměřeně cukru, soli, aby omáčka byla sladkokyselá, jak má správná rajská být. Zatímco se vše vařilo, namíchala jsem si maso se solí, pepřem a bylinkami, přidala trošku syrové rýže (podle rady od Arion z komentářů) očistila papriky a nacpala směs dovnitř. Pak jsem omáčku rozmixovala, aby byla hladká, vložila do ní papriky a vařila cca. 40 minut. Výsledek byl uspokojivý. Omáčka mi strašně chutnala, papriky vypadaly pěkně, směs držela hezky pohromadě, ale to jehněčí mě trošku zklamalo. Přišlo mi prostě málo jehněčí, takže příště použiju směs hovězího a vepřového (třeba loupanou plec namletou spolu s kotletou, prostě něco méně tučného). Ta rýže mi tam nakonec přišla zajímavá, a rozhodně v jejím používání budu pokračovat (dala jsem tam tak 1 čajovou lžičku). Co vy na to? Šli byste na to podobně nebo máte nějaký trik? Přišlo by mi fajn už naplněné papriky ogrilovat, omáčku nechat bublat v rendlíku na grilu a pak tam papriky jen krátce povařit.

Papriková sezóna je v plném proudu, takže doporučuju skočit na trh a uvařit k víkendovému obědu.

Příště si dáme asi pečené brambory s červenou řepou a jogurtem, jak mi poradila v komentářích, v neodlehčené verzi, Lucie Ufa. Možná to vypadá obyčejně, ale je to opravdová dobrota. A taky si "rychlonaložíme" nějakou zeleninu, na ujídání u telky a vylepšování salátů. Je to pecka, slibuju!

Nechal se někdo přesvědčit? Přidáte se? Nebo mi alespoň poradíte, co bych měla zkusit uvařit?

26 komentářů:

  1. dneska jsme měly stejné chutě... taky jsem přidávala rajsokou... k tomu hubnutí... jdu do toho s tebou... potřebovala bych dát dolů nějaké to kilčo než pojedu na dovču ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Já už se snažím hubnout cca měsíc, ale rajská mě ještě nenapadla. Prý se má jíst spousta bílkovin (masoooo) a k tomu zelenina. Což tenhle recept splňuje, takže se o víkendu asi inspiruji ;o)

    OdpovědětVymazat
  3. Lenulka + Cherry: tak bezva, holky. Jen mě prosím neberte jako výživového poradce. Tohle téma je celkem složité a takové ambice nemám. Před pár lety jsem začala cvičit s trenérkou a hlídat jídlo a zhubla jsem 10 kg. Pár jsem jich po 4 letech nabrala zpátky, takže volím stejnou metodu a chci dokázat, že i tak se dají jíst dobré a zábavné věci. Kouzlo je jale rozhodně v kombinaci vhodného jídla a pohybu, samo o sobě neobstojí ani jedno.

    OdpovědětVymazat
  4. Jen pozor na ty papriky. Když jsem minule kupovala na Kubáni, tak mě pán varoval, že "trošku pálí". Z těch "trošku pálivých" paprik se orosil i přítel, který normálně miluje cokoliv ostrého :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Kačka Dieťačka28. července 2011 11:56

    Pavli: Pálivé věci, přece urychlují metabolismus :). Já koupila papriky v Kauflandu, 4 ks za 6 Kč v akci :). Nešlo to nekoupit, české, dobré, nepálivé - naštěstí.

    OdpovědětVymazat
  6. Lucie - milovnice sladkeho, ktera by mela drzet dietu28. července 2011 13:21

    Nerikam, ze budu schopna dodrzovat dietu, ale do plnenych paprik jdu s tebou. Muj tip na na pripadnou vegetarianskou obmenu (pokud teda vegetariani jedi vejce) po bulharsku - papriky naplnit strouhanym balkanskym syrem smichanym s ridkymi michanymi vajicky a zapect.

    OdpovědětVymazat
  7. Pavli - milovnice paprik, která diety nedrží28. července 2011 14:27

    Mňám, to zní dobře :-) Já měla k obědu plněnou papriku rýží od Řeků, zajímalo by mě, co do ní dávají za koření, byla výborná.

    OdpovědětVymazat
  8. Kačka Napomínačka28. července 2011 14:36

    Lucie - milovnice všeho dobrého: A co ten tuk a ta sůl v tom sýru? Příliš dietně a zdravě to nezní, ale zní to sakra chutně! Uvidíme, jak dlouho mi odhodlání vydrží. Dneska jsem dokonce byla na vegetariánském obědě v Bio Zahradě, ale zeleninový vývar s pohankou mě teda fakt nenadchnul :(.

    Pavli: Dala bych si taky!

    OdpovědětVymazat
  9. Já bych do mletého jehněčího dala z koření jen tymián, česnek, sůl a pepř. Možná by šly udělat jen masové kuličky dušené v té rajčatové omáčce, zvlášť grilovaná paprika, která by se pak k tomu přidala nakrájená na proužky. Jinak, myslím, že Řekové a vůbec na Balkáně hodně dávají do mletého saturejku. S tou se ale musí opatrně. Když je jí moc, za moc to pak nestojí. Zdraví Ditta.

    OdpovědětVymazat
  10. Ditta: A jo, cesnek! Presne ten tam chybel, dala jsem jeste rozmaryn. Nekdo mi kdysi psal, ze nositelem chuti u masa je tuk, a ze kdyz je jehneci libove, tak je malo vyrazne. Dekuju :)

    OdpovědětVymazat
  11. Lucie - (anti)milovnice diety28. července 2011 17:22

    sakra... je videt, ze to se mnou a dietou bude tezky...

    OdpovědětVymazat
  12. No,jak chutnaly soudit nemůžu, každopádně foto je okulibé:)
    Jinak co se váhových problémů týče,tak tohle moc neřeším,jím, co mi chutná a kdy chuť zrovna mám,a tělo mi nijak nespílá ani se nemstí kily navíc,takže se opravdu mohu řídit jen svým mlsným jazykem:)Ale kdybych měla přidat nějaký tip na lehké jídlo...milujeme ratatouille.Miluju tu dušenou,nasládlou,voňavou směs...škoda jen,že hlavní ingredience jsou povětšinou spíše středomořského rázu(myslím hlavně na lilek),takže pokud bychom chtěli něco jako "ratatouille-po-česku":) tak určo hlasuji pro takopvé odlehčené lečo. Prostě klasické lečo z račat,cibule,paprik,česneku, ale nenapráskat tam kupu vajec a tunu salámu. VYnechat tyhlee dvě ingredience znamená získat krásně lehké voňavé jídlo ze sezónních ingrediencí...a k tomu...-rybí fielt?pečený pstruh?nebo vegetaariánsky pošírované vejce?:)

    OdpovědětVymazat
  13. Díky za trik s rýží, hned zítra to zkusím, papriky jsem koupila dnes. Já naplněné papriky peču na plechu, nejsou tak hadrovité a to maso, co trochu vyleze ven, se krásně opeče - do omáčky je dávám až úplně nakonec.
    HanaF

    OdpovědětVymazat
  14. Kačka Žvýkačka29. července 2011 10:24

    Lucie, co dietu nepotřebuje: Ale kdybys měla přecejen nutkání se přidat, podpořím tě recepty i slovy :). Dneska jsem koupila bezva voňavá rajčata, tak se pustím do tvé pečené omáčky. A taky mám v plánu udělat v nejbližší době pho, už jsem googlila recepty. Ať žije "dieta"!

    Arion: Taky mám ratatouille moc ráda, teta pěstuje dokonce i lilky, takže suroviny přes léto mám zpravidla domácí. Určitě na to dojde. Občas dělám něco ratatouille a to pak zapékám s kuřetem, to se do zdravé sekce bude skvěle hodit :)

    HanaF: To pečení je určitě dobrá cesta, chci zkusit taky gril. Vaření venku, jako to dělá Emanuel, by se mi hrozně líbilo a zrovna tohle by tam šlo udělat celé.

    OdpovědětVymazat
  15. Já mám pocit, že nositelem chuti u čehokoliv je tuk, nebo ne? Resp. možná ne nositelem, ale zvýrazňovačem. Proto jsou tučné věci prostě tak nějak lepší, pokud se to nepřežene :) Ale mám (nedobrovolně) ozkoušené, že pokud člověk jí masité (a klidně tučné) pokrmy a nejí vůbec (!) žádné sladké, tak se hubne. Cukry jsou zlo, ale taky jsem jaksi milovnice sladkého, ach jo ;)

    OdpovědětVymazat
  16. Rajčata Mutti mají v Makru, s oblibou je tam kupuju a to tam navíc patří k těm levnějším (než třeba Valfruta). A co takhle ochutit jehněčí po arabsku? Já jsem včera balila cigárka z fila těsta s jehněčím (nic dietního, až bych to potřebovala jak sůl a sport ještě víc:) Na cca 300 gr masa jsem dávala: 3/4 lžičky skořice a 1/4 lžičky rozemletého nového koření, sůl a peř dle chuti. Ještě se do toho dávají opražené piniové oříšky - včera jsem dala, neb byly prověřené a italské, ale kdo se moc bojí pine nut syndrome, může vynechat :)
    Dv

    OdpovědětVymazat
  17. Kačka Žvýkačka29. července 2011 23:00

    Ája: Když mě už život naučil, že jakékokoliv radikální diety typu jím maso a nejím sacharidy, jsou blbost, nedají se držet dlouhodobě a tudíž nevedou k trvalému poklesu váhy. Vlastně mě to naučila moje trenérka, která mi vštipovala, že mám jíst všechno, rozumně a sportovat. A když se to z nějakého důvodu delší dobu nedaří, tak se k tomu vrátit hned, jak je to možné a bez výčitek. Tak to teda dělám :).

    Dv: To vypadá strašně dobře. A do Farahu si na základě tvé recenze pro jehněčí určitě skočím. Piniové oříšky jsem chtěla dát i do těch paprik, ale všechny jsem "vyplácala" do pesta.

    OdpovědětVymazat
  18. Kačka Žvýkačka:Jen co se těch diet týče...je to přesně tak, jak píšeš.Jíst jen maso(vajíčka/tvarohy/sýry...)a totálně vyškrtnout sacharidy je pěkná blbost. Mám za sebou několik výživářských školení a kurzů a když někde zmíní tenhle typ "hubnutí", naskočí mi jen 2 věci- únava a jo-jo efekt.
    Takže...jíst všechno, ale rozumně, pravidelně sportovat, ale i umět relaxovat a mít radost ze života. Zní to jako stupidní kecy ze sladkýho americkýho dojáku, ale už sem v životě(právě ve spojení s mou výživářskou "praxí") potkala tolik "zdravých,šíhlých,fit udržovaných", ale přitom nešťastných lidí, že vím, že na tom něco fakt je. Na druhou stranu znám tolik lidí, co milují jídlo, život, dokážou si užívat a dělat si malý radosti, a ta láska ke světu a žití z nich jen prýští. A že nejsou dokonalí? No co už..:)
    Btw, včera večer jsem pekla špenátový štrůdl, a teď tady zápasím sama se sebou, jestli někomu ještě kousek nechat nebo si ho snobsky nakřečkuju pro sebe:) Mám čersvý česnek paličák z již.Moravy z trhu,voní to neuvěřitelně -takže,další tip na aspoň trochu odlehčený dlabanec. Doporučuju:))

    OdpovědětVymazat
  19. Kačka Žvýkačka30. července 2011 17:51

    Arion: Jo, asi tak. Zjednodušeně řečeno, dobré (ve smyslu kvalitní) jídlo v přiměřeném množství přispívá k fyzické pohodě člověka, která je nutným předpokladem pro pohodu psychickou. Trápení se nesmyslnýma dietama nikdy k psychické pohodě nevede a k fyzické dlouhodobě taky ne. Takže proto tenhle můj pokus... jíst pořád dobře a zábavně, ale lehčeji a zdravěji.

    OdpovědětVymazat
  20. No jasně, já ale nemluvila o vyškrtnutí sacharidů, ale sladkého :) Buchty, tyčinky, koláčky, čokolády, krémy ap. To je imho něco, co tělo většina lidí absolutně nepotřebuje. Nicméně, abyste si nemysleli, že jsem nějaký "sladký policajt", tak vězte, že já jsem o tom své tělo ještě nepřesvědčila :) Jen mám vyzkoušené, že to funguje (u mě) náramně.

    OdpovědětVymazat
  21. Tady je buď podnebí, který velmi nesvědčí páskům, takže se děsně vytahujou, nebo je na hubnutí dobrý pohybovat se celej den pěšky nebo na koloběžce po tábořišti pro 40000 lidí, protože si budu brzo muset udělat další dírku do pásku. (-: Dietu v tom nasazení, co tu máme fakt nedávám, ale docela mi asi prospívá, že tu nemám nic na mezijídla mezi hlavníma (to si ale nakládám pořádně, zejména když jsou u výdeje český IST, který mi věřej, že to sním. Jinak ale není problém jít si přidat, takže v pohodě. Navíc jsou teď v plným proudu národní recepce, takže jsem dneska ani nebyl na večeři...

    OdpovědětVymazat
  22. Kačka Dieťačka3. srpna 2011 10:44

    Ája: Tak ono to určitě funguje, protože je to dost zásadní omezení kalorického příjmu. Potíž je v tom, že když je někdo hodně na sladké, tak si to stejně dlouhodobě odpírat nedokáže. Jsem spíš pro nějakou přiměřenost.

    Kytka: Tak to je ideální stav, ne? Samovolné hubnutí nezapříčiněné stresem nebo něčím jiným špatným, by se mi líbilo :)

    OdpovědětVymazat
  23. JJ, nestěžuju si, akorát vím, že si budu muset dávat pozor po návratu, abych nezkrouhnul jenom výdejovou stranu energetické bilance, ale přiměřeně i příjmovou.

    OdpovědětVymazat
  24. Kytka: Budes si muset poridit tu kolobrndu i do Prahy :). Ja ted vazne sportovne makam a zase mam obdobi, kdy me to hrozne bavi. Jenze o vikendu ma byt zas hnusne, tak to nebude ani na kolo ani na znovuzahajeni golfove kariery... Asi s tim golfem pockam na tebe :)

    OdpovědětVymazat
  25. Princezna Koloběžkosaura první4. srpna 2011 9:55

    O té koloběžce vážně uvažuju, máme je tu od Kostky jako sponzora zapůjčené s možností následného odkupu za velmi příjemnou cenu (-:

    OdpovědětVymazat
  26. Princezna, co me prezdivkou zas pobavila: Jdi do toho, kolobezka bude do Prahy super :)

    OdpovědětVymazat