čtvrtek 20. října 2011

Zasloužíte si pořádnou čočku!

Samozřejmě v dobrém. Za to, jak poctivě čtete a komentujete se s vámi podělím o dva mé poslední recepty, ke kterým mě přivedla dieta, sezóna a Home Kitchen. HK jsem zvolila za svojí dietní obědovou základnu. Miluju zdejší polévky a z hlavních jídel se dá vždycky nakombinovat něco, co se příliš nepříčí dietním pravidlům, která dodržuji. Hrozně mi tu chutná sladkokyselý čočkový salát, který mě přivedl na myšlenku trochu si pohrát s čočkou, kterou normálně moc často nejím. Tohle je výsledek.


Napodobenina čočkového salátu z HK vznikla vlastně náhodou. Nakládala jsem zeleninu podle Momofuku do sladkokyselého nálevu z rýžového octa. který mi připoměl právě ten čočkový salát. Zároveň jsem měla v plánu nějak harmonicky spojit bulgur s čočkou a dýní, jak se dočtete níže. A protože jsem čočky uvařila víc než bylo potřeba, vznikla tahle snadná a dietně lehčí napodobenina. V HK tvoří salát čočka, slanina a tenoučká kolečka pórku (pokud to tedy není jarní cibulka, ale myslím, že ne). Ale co pak já teďka můžu slaninu? Nemůžu, tak jsem jí babickovsky nahradila mrkví... je pekně barevná, sladká a křupe, čili se tam bezvadně hodí. Přiměřené množství drobné černé čočky Beluga (z DM drogerie) jsem smíchala s přiměřeným množstvím mrkve a přidala opravdu tenká kolečka pórku. To vše jsem doplnila sladkokyselým nálevem který tvoří 2:1 voda a rýžový ocet a 1:3 sůl a cukr. Budu-li se držet základního Momofuku receptu, dám na 1 hrnek vody půl hrnku octa a do něj 6 lžic cukru a 2 lžíce soli. Na jednu porci salátu budete ovšem logicky potřebovat nálevu mnohem méně. Ideální je nechat salát pár hodin odležet. Možná si myslíte, že kecám, ale je hrozně dobrý. A o blahodárném účinku luštěnin na lidské zdraví vám tu snad vykládat nemusím.


Ale zpět k tomu, co jsem měla v plánu doopravdy dělat. Protože kromě diety koketuju i s omezováním konzumace masa, chtěla jsem vyrobit nějaký zajímavý bezmasý salát z čočky, bulguru a dýně. Nakonec jsem do něj přidala ještě cuketu a rajčata a byla jsem víc než spokojená.

Použila jsem:

čočku Beluga
máslovou dýni, co vypadá trošku jako hruška
poslední cuketu ze zahrady
rajčata
červenou cibuli
česnek
rozmarýn, olivový olej
bulgur (taky z DM)
sůl

Čočku jsem vařila dle návodu asi 25 min a poctivě ochutnávala, abych jí nerozvařila. Bulgur jsem místo ve vodě uvařila ve vývaru, ale jinak dle návodu. Máslovou dýni jsem oloupala, nakrájela na malé kostičky, to samé jsem udělala i s cuketou. Do hmoždíře jsem dala čerstvý rozmarýn, česnek nakrájený na menší kousky, hrubozrnnou sůl a spojila to dohromady, jak to bylo možné. Touto směsí jsem potřela dýni a cuketu a dala péct do trouby, řekněme na 190 stupnů a 20 minut. Vlažnou čočku, bulgur, cuketu a dýni jsem smíchala dohromady, přidala na drobno nakrájenou cibulku a rajčata kvůli šťavnatosti. Použila jsem stejný sladkokyselý nálev, který popisuju shora. Druhý den mě napadlo, že by bylo fajn do salátu přidat i hladkolistou petržel a kvůli příjmu bílkovin třeba i grilované kuřecí prso.

Co vy na to? Poradíte mi nějaké bezmasé dietní a samozřejmě dokonale chutné recepty? Doufám, že mi nedojde inspirace než zhubnu kýžených 5 kg.

24 komentářů:

  1. Zcela sobecky doufá, že ti těch 5kg bude trvat dlouho, abys ho zásobila dietními recepty na jeho potřebných 20 kg dolů. Můj oblíbenej salát z čočky je extra jednoduchej - uvařená čočka (vařená s trochou římskýho kmínu) se smíchá s uvařenou kukuřicí (máma dávala i hrášek, ale já vynechávám), okyselí citronovou šťávou a nechá vychladit a rozležet (možná nějakej zbyteček, když ho udělám víc jak deset normálních porcí). Možná by byl i relativně dietní, kdybych se s ním pokaždý nepřecpal k prasknutí...

    OdpovědětVymazat
  2. Dietní recepty, které zároveň nejsou bullshit, je dost těžké dohledat. Asi by to chtělo je nějak sdílet, jsem z toho mírně nešťastná - protože v Holeš obědvám z krabičky, takže vymýšlím několikrát týdně...

    OdpovědětVymazat
  3. Jinak já dneska měla černou čočku (zbytky z dřívějška) dušenou na kořenové zelenině a k tomu pečenou zeleninu (opět zbytky a opět kořenová zelenina + brambory). Dohromady fajn oběd, akorát jsem po něm měla chuť na sladké a sežrala 3bit :))

    OdpovědětVymazat
  4. Kačka Dieťačka20. října 2011 v 17:27

    Kytka: Neboj, přeorientovávám se dlouhodobě na kvalitní stravu, která je vlastně dost často celkem dietní, když to zrovna není kvalitní bůček :)

    Michala: Je to jasný, nemáš tam žádnou bílkovinu, takže ti vylítne cukr, pak zas klesne a chce to další. Místo 3bitu proteinovou tyčinku! A ted vážně, zkus ty tyčinky z DM levné, dobré, proteinové a navíc sladké, takže zabiješ 2 mouchy 1 ranou. (BTW dneska jsem si zas nesla vajíčko a k tomu syrečky :).

    OdpovědětVymazat
  5. Kačka: Hele ale v čočce zas tak málo bílkovin není, ne? Jakože bylo jí tak 300 g (vařené), myslíš, že to je na oběd málo bílkovin?

    Jinak tohle už je skoro na nějaký pokec u piva, protože jsme tu už čtyři, kteří řešíme to samé :)

    OdpovědětVymazat
  6. Michala: Myslim, ze potiz je v tom, ze je v ni vic jak 2x tolik cukru nez tech bilkovin, takze treba ten salat mi prijde idealni ke kureti, panence... ale samostatne to uplne vhodny neni. Kdo je ctvrty? Lucie, ty, ja + ? Lucie resila tu cocku s Marteskou a pry tak max 60g nevarene...

    OdpovědětVymazat
  7. já bych také ráda nějaké kilo dolů....

    OdpovědětVymazat
  8. Ještě Hubnosaurus :)

    S tou čočkou máš asi recht. Prostě ale vymyslet bezmasý oběd, aby měl sacharidy i bílkoviny, je pro mě zatím trochu oříšek.

    OdpovědětVymazat
  9. Michala: Hubnosaurus, to ma ale tezky, protoze nas rozpis plati jenom pro holky, kluci to maji trosku jinak... Zkousela jsi smakouna?

    OdpovědětVymazat
  10. panebože, aby se z fajn blogu nestala stránka o hubnutí a dietní vegetariánská poradna...
    P.S. "po přečtení o dvě kila lehčí!":)))
    P.P.S. šmakoun je dle mě chuťově neakceptovatelný(prostě sr..ka, nemůžu si pomoct), takže raději tofu/sóju/robi/soju.nebo novinku- goody foody(skoro uplně jako maso:)ale samozřejmě nejraději to pravé maso, vždyť-"nemůže uškodit když pije se s rozumem...":)

    OdpovědětVymazat
  11. Kačka Žvýkačka: Pokud je zájem o alternativy k masu, tak ideální je tofu, robi, tempeh. Vysoký obsah bílkovin, snadná úprava. Bílé neochucené tofu z kterého vymačkáte vodu skvěle váže chutě, ideální do omáček atd. Do takového čočkového salátu by bylo ideální uzené tofu/tempeh na kostičky, ideálně osmahlé nasucho na kvalitní pánvi nebo na trošce olivového oleje

    OdpovědětVymazat
  12. Kačka Žvýkačka21. října 2011 v 10:57

    Arion: Neboj, články takové nebudou, diskuze je druhá věc, protože v dietách na SCUKu teď trošku jedeme :). Ono jednoduše nejde furt vysedávat po kavárnách a restauracích a nepřibírat. Šmakouna jsem měla před pár lety, nijak me nazaujal, ale dokážu si představit, že se s tím něco kloudného udělat dá. Obecně ale nehledám náhražky masa, jen ho chci jíst mín.

    Anonymní: Díky za tipy!

    OdpovědětVymazat
  13. Na to zatím jde nevědecky a intuitivně bez rozpisu a spoléhá na to, že jeho momentálních 138 kg je taková zátěž, že zvýšený pohyb (tento týden zatím golf, volejbal, badminton a tahání dřeva) s tímto závažím, spolu se zvýšením podílu zeleniny a zaměřením se na libovější maso, dokáže odchylky od ideálního rozpisu překonat (-;

    OdpovědětVymazat
  14. Kačka Dieťačka21. října 2011 v 12:09

    Kytka: Jak nenosíš po kapsách vajíčka natvrdo, nebereš dietu dostatečně vážně :). A teď bez legrace, jdeš na to samozřejmě dobře. Rozpis od Martesky mě nutí jíst mnohem častěji než dřív, mnohem víc bílkovin a mnohem míň (až jsem z toho v šoku) cukrů... výsledkem má být pocit sytosti a stabilní hladina cukru v krvi (já si to tak interpretuju). Funguje to, Lucie parádně zhubla, já jsem v začátku, ale rostou mi svaly :).

    P.S. O víkendu se chystám na jehněčí s pečenou zeleninou, a pak že držet dietu je nějaké utrpení.

    OdpovědětVymazat
  15. Ty máš svaly, já mám čáry (-:

    Jinak jsem právě poobědval steak z roštěné z Bioparku (na balíčku nebylo nic psáno o tom, že by to maso bylo nějak speciálně vyzrálé, ale přitom mi přišlo na steak ideální a skvěle chutnalo) s trochou rýže, jako zákusek si asi dám jabko, ať žije dieta (-:

    OdpovědětVymazat
  16. Kacka: Dekuji za komentar, konecne jsem zjistila, proc mam po svych zdravych obedech takovou chut na sladke :)
    Budu moc rada, kdyz se u Tebe objevi obcas nejaky ten zdravy recept. Je to dobra vyzva tim spis, ze chut jidla hodne zavisi na uprave i kvalite vstupnich surovin.
    Pokud jde o nahrazky masa (vemte si uz jen to slovo - nahrazka), zkousela jsem ruzne, ale nakonec jsem skoncila u toho, ze radsi delam indicka ci arabska vegetarianska jidla s lusteninami, ktera jsou vyborna a maso by tam bylo jakymsi prvkem navic. Kuprikladu jsem si velice oblibila cizrnu, protoze mne dokaze na dlouho nasytit, takze si ji muzu vzit i do prace na obed a nemam pak dlouho hlad.
    Jitka

    OdpovědětVymazat
  17. Kačka Žvýkačka21. října 2011 v 13:43

    Kytka: mňam, steak jsem dlouho neměla. Já dnes měla fantastický hovězí vývar v HK a cuketu zapečenou s kozím sýrem.

    Jitka: Absolutní souhlas, místo nahrazovaní masa se snažím dělat něco, co bez masa obstojí samo o sobě. Ješte to chce ale nějak poladit s těma bílkovinama. Ale třeba hummus, jak nás ho naučil Michal Hromas alias Rachad je úplně geniální.

    OdpovědětVymazat
  18. souhlasím s "anonymním", že uzený tempeh a tofu jsou dobrý varianty, chuťově to jde skousnout:)Btw, nezkoušeli jste goody-foody?já áno,a musím říct, že nejen jakš-takš,ale FAKT dobrý:) Jinak si ale taky myslím, že i bez těchhle náhražek by to v klidu šlo, vždyť sýry jsou neuvěřitelná zásoba bílkovin a ještě ke všemu i vápníku (nikdo nemluví o tom, že se do sebe musí nasoukat celý kolo smaženýho hermelínu) nebo vajíčka(a nemusí to být smaženice ze šesti se slaninou). A kdosi tady zmínil cizrnu....všemi deseti pro ni!!moje nejoblíbenější luštěnina, škoda že relativně mála používaná. Je to naprosto úžasná surovina, tou oříškovou chutí nemá konkurenci(kam se hrabe čočka:)))))
    A mimochodem,myslím, že i koláče a moučníky můžou být svým způsobem dietní...my si třeba oblíbili makový nákyp s tvarohem...tuk se do něj nepřidává(toho je v maku dost),sladí se medem nebo ovocným pyré,bílkovin je plno našlapaných v polotučným tvarohu.A těch zdravotních benefitů, co má mák- věděli jste, že má DVAKRÁT(!!) tolik vápníku než SÝR?atd atd...prostě, nemohu přijít na vhodný argument,proč si pěkný kus nenakydnout zítra ráno na snídani:)

    OdpovědětVymazat
  19. Hubnosaurs - jako opravdu normální čočka (zelenohnědá) s kukuřicí a citronem? zajímavé..

    OdpovědětVymazat
  20. Jj, přesně ta úplně obyčejná normální čočka s římským kmínem, kukuřicí a citronovou šťávou. Akorát se nesmí rozvařit. Ale nejspíš by to fungovalo i s nějakou jinou - dovedl bych si to představit s drobnozrnou zelenou nebo belugou, naopak asi by mi to nesedělo s červenou.

    OdpovědětVymazat
  21. Arion: Šmakoun je prostě skoro čistej vaječnej bílek a podle toho i chutná, potřebuje nakrájet na plátky a opéct na trošce olivovýho oleje, aby byl dobrej. Ale víc než chuť mi u něj vadí, že na něm nikde není uvedeno, z jakejch vajec je a bohužel tipuju klecovky, takže se mu vyhýbám proto.

    OdpovědětVymazat
  22. Dieta podle Martesky je fakt dobrá, před lety jsem podle ní zhubla skoro 10 kg. Vloni jsem to zkoušela zase, chodila jsem k ní na kontroly, ale nedařilo se. Myslím, že se objasnilo proč to nejde, až když jsme se potkaly na jedné akci scuku.

    OdpovědětVymazat
  23. A jak se získá dieta podle Martesky? Poslední dobou se kulatím nějak moc a jedno týdenní pilates to pak nevythrne..

    OdpovědětVymazat
  24. Dv: prober to nejlepe s Marteskou nebo Lucii.

    OdpovědětVymazat