neděle 9. října 2011

Podzimní dieta - věříte mi to?

Je to tady. Minulý týden jsem začala jen tak zkusmo a dneska úplně navážno. Upravuju stravovací návyky, jiným slovy, držím dietu. Ne žádnou šáhlou melounovou, vajíčkovou, bezuhlohydrátovou a já nevím co ještě, prostě budu jíst pravidelně, zdravě a jak to tak vypadá podle rozpisu od výživové poradkyně, skoro pořád. Já vím, že dieta na blog o jídle asi spíš nepatří, jenže zkušenost ze SCUKu je jasná, ti, co mají rádi jídlo a nemají super rychlé spalování, problémy se štítnou žlázou a tak, prostě dřív nebo později začnou přibírat. Já řeším váhu celý život, od skoro podvýživy, když jsem byla malinká, přes obezitu v dětství, normální váhu na gymplu a vejšce, po postupné přibírání, od doby co jsem začala pracovat. Před cca. 4 roky jsem začala cvičit s trenérkou a hubnout. Šlo to hladce, protože cvičení mě hrozně bavilo a změna jídelníčku nebyla nijak drastická. Za půl roku jsem zhubla 10 kg, všichni mě obdivovali a já byla hrozně spokojená. Za poslední rok mám ale 5 kg zpátky, spokojená nejsem ani s postavou ani s jinými věcmi a cvičení, ve kterém pokračuju prostě nestačí. Takže plán do vánoc je jasný: řízení, hubnutí, focení (ne mě, ale jídla s mým novým opravdickým foťákem, který snad budu brzy mít a pak vám o něm něco povím).

No ale asi nečekáte, že budu jíst nějaké hnusy bez chuti, že ne? Základní stravovací plán vyjadřuju ve starším příspěvku "Chutně, zdravě, hravě!", to beze zbytku platí, jen se to teď budu snažit nějak porovnat podle zmíněného výživového plánu. Budu tedy vařit jídla, která jsou zajímavá, sezónní a dobrá, ale hodí se mi do krámu, resp. do plánu. Zároveň chci mít vždycky variantu pro spolustrávníky, kteří dietu nedrží (příloha, něco navíc a tak).

Příklad k neuvěření? Myslíte, že se dá udělat něco kloudného jen z dýně, patizonu a cukety? Dá, skvělá polévka! Výřez z veliké dýně, která voní jako ananasový meloun a má světlou dužinu jsem koupila na Haveláku za 10 Kč, patizon jsem dostala až z Brna, z farmářského obchodu Sklizeno, o kterém už tu byla řeč a cuketu mám od nás ze zahrady. Co jsem s tím udělala? Jednoduše všechno oloupala, nakrájela tak na 2 cm kostičky a šoupla do hrnce tak na 2-3 lžíce olivového oleje. Smažila jsem to tak dlouho, až byly kousky měkké, přidala jsem sůl, aby zelenina pustila vodu a pak jsem přidala přiměřené množství vody. Chvíli jsem to povařila, rozmixovala tyčovým mixérem, dochutila muškátovým květem a pepřem a výsledkem je parádní krémová podzimní polévka, kterou považuju za dietní. Je překvapivě dobrá sama o sobě, nekecám. Určitě jí ale neublíží, když strávníkům, co zrovna nejsou na dietě, přidáte do polévky lžíci zakysané smetany. Já si tam zkusila dát lžíci kozího jogurtu z Krasolesí. Prostě fantazii se meze nekladou. Nejvíc mi ale chutná jen tak, takže si jí dám dneska k večeři a kromě ní si dám ještě nějakou bílkovinu podle rozpisu.

Co vy na to? Nebojte, vaření a pečení nedietních věcí pro mé blízké bude pokračovat, takže se tu budou objevovat i "normální" recepty", ale stejně si myslím, že byste něco klidně mohli zkusit. Zrovna mi už 2. hodinu bublá na plotně hovězí s kořenovou zeleninou, do které před koncem vaření přidám ještě zbylou dýni a půlku patizonu. Myslím, že to bude príma podzimní oběd.

Tak dobrou chuť, já letím cvičit.

14 komentářů:

  1. JJ, hubnout hnusama bez chuti mi taky nedává smysl, když je spousta jídel, který jsou dietní a přitom dobrý. Držím palce.

    OdpovědětVymazat
  2. Lucie - milovnice chutnych dietnich jidel9. října 2011 v 14:57

    Taky drzim palce :-) A z patizonu se spolu s dalsima ingrediencema prave stava indicke kari... Z druhe casti bude pomazanka...

    OdpovědětVymazat
  3. Kytka+Lucie: Diky za podporu a povzbuzeni. Abych vam ukazala, ze to myslim vazne, odmitla jsem take away thajske curry s nudlema od nasi Anicky a udela jsem si k svacine cappuccino z polotucneho mleka (+ pulka proteinove tycinky). Ovsem muj trener se rozhodl podporit me v dietnim usili vlastnorucne upecenym hruskovym kolacem :). Statecne jsem si jen jednou kousla.

    OdpovědětVymazat
  4. Kacka: Tak jste se s Fotkosaurem nakonec na necem dohodli, jo?
    Lucie: Patizony jsou podle me stvoreny hlavne proto, abych se u jejich skrabani hodne klelo.

    OdpovědětVymazat
  5. Farfalla: Myslim, ze fotak je definitivne vybrany, zitra to budu resit s Misou, uz se na nej tesim :). S tema patizonama mas pravdu, jak se to sakra loupe? Priznavam, ze ty hrbolky jsem moc dukladne oloupane nemela.

    OdpovědětVymazat
  6. Já bych patizony viděl primárně jako sportovní náčiní - jako náhrada disku jsou ideální a na hubnutí to bude taky dobrý.

    OdpovědětVymazat
  7. Patizonosaurus: Ja si snad dam za ukol presvedcit te o lahodnosti patizonu :). Zkusim vymyslet nejaky dalsi fajn recept.

    OdpovědětVymazat
  8. Jako správný http://www.youtube.com/watch?v=PqNFy5ARtHE bych s dovolením rád zůstal u svého tofu s nakládanou česnekovou natí a rýží.

    OdpovědětVymazat
  9. Kačka Pochybovačka10. října 2011 v 16:36

    Discoboy: No tak jíst se dá jistě ledacos, třeba fantastický čočkový salát v Home Kitchen a ty jejich polívky... myslím, že to bude moje hlavní dietní základna.

    Stejně z toho patizónu ještě něco uvařím :). Ale dneska jsem koupila na Haveláku překrásnou máslovou dýni jen za 10 Kč!

    OdpovědětVymazat
  10. To je skoro jako patizon, to mi taky nejede. Ale zítra mám v plánu cestou od doktorky zastávku v tržnici - jabka, hrušky, http://www.youtube.com/watch?v=PyelV0ia154&feature=related, červená řepa, květák a další...

    OdpovědětVymazat
  11. No já byl včera v tržnici, takže mám zase co dietit, za 10 Kč jsem tam koupil porci krásný český brokolice (tak půl kila, já ji rád) a k tomu květák, kapustu, čerstvej koriandr, a samozřejmě http://www.youtube.com/watch?v=PyelV0ia154&feature=related (-:

    OdpovědětVymazat
  12. Kačka Podporovačka12. října 2011 v 17:00

    Odmlouvačosaurus: Co máš proti tykvím? Já si na nich buduju asi návyk...holt ne nadarmo mám dýni ve znaku :). Jinak nákup chválím a chlubím se, že mi dieta zatím dost jde. Představ si pečenou máslovou dýni s čerstvým rozmarýnem, možná trochou česneku (který jsem si uzmula z talíře Na Kopci) a ol.ol., to bude dobrota!

    OdpovědětVymazat
  13. odporovačosaurus12. října 2011 v 23:03

    Prostě mi nějak nejedou. A to v žádné úpravě a s jedinou výjimkou výjimkou mladejch cuket (ale musej se fakt sklidit včas, i když nám přitom máma nadává, že jsme herodesové). A cuketové buchty (ta může být i z přerostlejch). Můžeš být vlastně ráda, nehrozí, že bych ti je na trhu všechny vykoupil (-;

    OdpovědětVymazat
  14. Tvrdohlavosaurus: Asi ti budu muset nachystat na zitra male prekvapeni :). Kazdopadne jsem kdysi vynalezla fakt fantasticky recept na cuketovou buchtu, vlastne uplne nevynalezla, vzala jsem 1 recept Lenky Pozarove a pridala cokoladu, orechy a susene ovoce... Cuketova buchta kombinovana s biskupskym chlebickem.

    OdpovědětVymazat